...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 9 February 2009

Perginya YB. Hj Roslan Shahrom

1. Kira-kira pukul 2.30 pagi itu, aku terima sms dari tanahair. Sejam kemudian, satu lagi sms aku terima. Al Fatihah buat Hj. Roslan Shahrom. Tinggal semua kenangan kami bersama.


2. Beberapa hari lepas (7 Feb), arwah sms pada aku. Cerita tentang pergolakan politik Perak yang tidak menentu. Dia minta doakan bersama.


3. Hari arwah berangkat ke Gaza untuk misi kemanusiaan, arwah telefon aku - waktu itu pukul 4.30 pagi (28 Jan). Arwah minta aku uruskan permohonan anak perempuannya belajar di Highmead Foundation dan cerita-cerita biasa lain. Kemudian, aku ucapkan selamat jalan padanya dan minta sampaikan salam pada sahabat-sahabat di Gaza.

4. Tahun lepas, arwah dan anak perempuannya datang ziarah ke Swansea. Tidur kat rumah aku. Kami uruskan kunjungan ke UK dengan berjumpa warga Perak dan Malaysia di UK.


5. Pagi ini (hari meninggal), posmen datang menghantar surat. Satu suratnya daripada arwah!


6. Al Fatihah buat arwah. Semoga bersama para solehin dan mursalin. Amin.

No comments: