...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 18 February 2009

Idea Bodoh dan Budak

1. Alangkah senangnya kalau ramai pengundi, rakyat atau penyokong itu bodoh dan budak-budak.Ye ke?

2. Oleh sebab itulah, ramai pemimpin, para ahli politik, pelawak atau penghibur serta ibubapa mendidik orang bawahan mereka dengan idea yang bodoh. Contohnya, sewaktu kecil - budak-budak ditakutkan dengan hantu itu - hantu ini. Bila sudah masuk sekolah, cikgu disiplin membuat hukuman dan peraturan yang melucukan. Bila masuk universiti, belajar dengan pensyarah yang penakut dan sibuk cari makan. Dan bila jadi bos, berlagak pandai - suruh orang bawah buat itu buat ini. Bila jadi Wakil Rakyat, tangan asyik kat belakang. Pandang orang semacam. Semua orang buat tak betul - dia saja yang betul - itu sikap peguam (kawan aku cakap)

3. Ustaz pun kadangkala nak mudah mengajar: .......nanti masuk neraka! Habis cerita. Kadangkala ngerinya neraka itu menenggelamkan keagungan Tuhan.

4. Tapi tidak semua budak dan orang bodoh itu mudah dipermudahkan begitu sahaja. Tengok Abu Nawas - rakyat biasa yang boleh kritik raja. Tengok Pak Pandir, yang sentiasa survival hidupnya dengan kebodohannya itu.

5. Lalu. Kita teruskan kehidupan kita dengan cara kita. Hidup dengan kebodohan dan kebudak-budakan.

2 comments:

Gajah Menta said...

teman setuju...selaku bekas warga pendidik mmg itulah hakikat org kita....http://gajahmenta.blogspot.com

GURU_CIKGU said...

Dunia realiti tak sama dengan alam fantasi kita.
Mohon untuk link ke blog tuan.