...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 24 January 2008

Takziah Pula Kepada Keluarga Dato' Megat Junid

Al Fatihah juga kita hadiahkan kepada arwah Dato' Megat Junid yang baru kembali ke rahmatullah. Walaupun aku taklah rapat dengan arwah tetapi sewaktu beliau menjadi ahli parlimen Pasir Salak, dia banyak kali juga mengunjungi tempat aku dan aku sendiri pernah menemani ayah aku berjumpa di rumahnya di Lorong Menteri, Kg. Bahagia, Teluk Intan. Setiausaha Politiknya, Pak Abu selalu menjadi orang perantara kami sebelum kami nak jumpa arwah. Dia ada sessi jumpa dengan rakyat di rumahnya setiap minggu. Time tu, ramailah yang datang berjumpa. Sebagai ahli parlimen kenalah begitu. Bukan sehari kena sediakan waktu untuk bertemu rakyat tetapi hari-hari. Sekarang ni lorong ke rumahnya di Teluk Intan, PAS Cawangan Kg. Bahagia buat markaz dan PASTI. Selepas markaz siap dibina, arwah tak jadi menteri pula. Tinggallah lorong yang menjadi menteri.
Sebagai wakil rakyat, arwah memang mudah didekati tidak sebagaimana MP atau ADUN lain. Mungkin juga kerana arwah pernah menjadi seorang guru. Adiknya, Cikgu Megat Khalid bertugas di PPD Daerah Hilir Perak. Diapun ok dengan aku walaupun kami berbeza pendirian dalam soal politik. Dia juga ramah macam arwah abangnya.
Karier politiknya terkubur di Parit. Arwah kalah dengan Ust. Basir Rahmat, YDP PAS Kawasan Parit. Siapa sangka arwah boleh kalah di Parit. Arwah time tu anggota kabinet. Aku dengar, dia dah cetak baju gambar arwah untuk Parlimen Pasir Salak tapi di saat akhir, arwah tercampak ke Parit. Dan jatuh. Kubunya di Pasir Salak diambil oleh Ramli Ngah Talib yang berpindah daripada DUN Kg. Gajah ke Parlimen Pasir Salak. Kalau tak, mungkin aku juga akan lawan arwah di Pasir Salak! Selepas itu, arwah tulis dua buku yang bertajuk, 'Getik' dan satu lagi `Gayat'. Arwah menulis bukan sekadar menulis tetapi mengkritik pimpinan UMNO yang dilihatnya sebagai sudah sampai kacang lupakan kulit. Antara yang dikritiknya, tentulah Dato Seri Ramli Ngah Talib!

No comments: