...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 9 January 2008

Menemui Islam di Barat

Ketika aku menghadiri kelas sirah di University Swansea Mosque, penceramah itu memberitahu bahawa Ahmad Deedat, seorang ulama' dari Afrika Selatan yang terkenal pernah menyebut, `aku nampak ramai orang Islam di Timur tetapi aku tidak nama Islam. Sebaliknya aku tak nampak orang Islam di Barat tetapi aku nama Islam'.
Sewaktu aku di tanahair dulu, aku selalu berfikiran betapa 'rosak'nya akhlak orang Barat. Aku menilai sekadar mendengar orang bercakap mengenainya (yang mungkin juga tidak pernah ke Barat tapi seolah-olah lebih memahami Barat daripada orang Barat sendiri) dan juga gambaran daripada media massa. Oleh kerana rakan-rakan aku memberitahu betapa selesanya menikmati kebebasan dan suasana pembelajaran yang sistematik di Barat, aku nekad untuk melanjutkan ke Barat.
Hati aku berdebar-debar juga apabila sampai di Manchester Airport, takut-takut diperiksa dan disoal siasat oleh pihak Imigresen dan Kastam. Kawan aku pesan agar, potong janggut untuk keselamatan. Aku akur. Teringat pula cerita penjara Guatanamao Bay, ngeri. Kapalterbang sudah landing, ahh pasrah saja.
Apabila sampai di kaunter pemeriksaan, tiba-tiba sahaja fikiranku 90% berubah. Mula pegawai itu memeriksa dokumen kami. Seorang sahaja. Mesra dan sopan sungguh dan tak lokek untuk menyebut, thank you, lovely, cheers...... Fikiranku terus melayang semasa transit di Doha; dengan keadaan kelam kabut, bertekak sesama pegawai di kaunter kastam - ahhh...alangkah bezanya. Fikiranku juga teringat sewaktu mengerjakan umrah dan haji dulu, sudahlah muka pegawai kastam itu mencuka, lembab dan kelam kabut, masalah yang kecil seolah-olah mereka sedang menghadapi masalah besar. Mulut celupar, nasib baik aku tak berapa faham sangat bahasa Arab. Asyik bergaduh sahaja. Patutlah tak habis-habis Arab berperang sesama mereka. Israel terus gagah. Orang Islam semakin lemah.
Baru-baru ini, kawan aku bilang dia dah give-up dengan tokey kedai barangan Islam di Swansea kerana bersikap tak sopan dengannya. Di Swansea ini, cuma ada empat kedai barangan Islam; Amman Food, Asia Market, Exotica dan Tariq. Satu lagi kedai besar, B & A Cash & Carry di Llamsamlet. Semuanya kedai itu lebih kurang standard layanannya. Jauh jika nak berbanding dengan kedai kecil yang dikendalikan oleh orang UK sendiri. Beli tak sampai sepoundpun, terima kasihnya pasti diiringi senyuman. Tak kira ikhlas atau tidak, kerana ikhlas itu kerja dalam hati.
Apakah orang Barat lebih memahami Islam daripada orang Islam sendiri? Islam mengajar umatnya agar bersopan dalam berinteraksi. Sayangnya mereka saling bermusuhan, bermasam muka, berprasangka, benci dan seumpamanya. Bagaimana orang Barat tertarik dengan Islam jika inilah cara hidup orang Islam?
Yaa...hidayah.

No comments: