...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 18 January 2008

Al Fatihah Buat Syuhada Palestin

Sabtu lepas, di Swansea Univ. Mosque mengadakan majlis kesyukuran kerana beberapa para hujjah telah selamat kembali dari Baitullah Haram. Majlis itu dianjurkan oleh Persatuan Palestin Swansea turut dibuat sempena memperingati hijrahnya Nabi Muhammad s.a.w. dengan ucapan daripada wakil Palestin dan hujjah. Wakil Palestin itu memulakan ucapan ringkasnya dengan membaca ayat yang menceritakan peristiwa Isra’ wal Mikraj – al Quds – kiblat pertama umat Islam masih di tangan Zionis Israel laknatullah. Kemudian Brother Asim dan Dr. Abdullah Yasin memberikan pengisian yang menarik. Di akhir program itu, kami membeli sehelai t’shirt Palestin dan dua helai mafla Palestin. Entahlah samada buat kenangan atau azimat perjuangan.

Namun tak sampai seminggu, aku dengar berita bahawa 15 orang telah syahid dalam serangan tentera Zionis Israel yang menggunakan kereta kebal dan helikopter. Al Fatihah. Antara yang terkorban adalah Hussam (24 tahun) anak Mahmoud Zahar, pemimpin kanan Hamas yang pernah menjawat Menteri Luar kerajaan Palestin. Hussam merupakan anak kedua beliau menemui syahid selepas empat tahun lalu anaknya juga menemui syahid. Mereka bukan bercakap soal kebebasan dan keadilan tetapi berjuang sehingga ke titisan darah terakhir!

Mahmoud Zahar pernah datang ke Malaysia sebagai wakil kerajaan Palestin sewaktu Persidangan OIC di Kuala Lumpur tahun lepas. Malangnya, kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf wakil yang dipilih oleh rakyat Palestin melalui demokrasi pilihanraya secara sah. Sebaliknya, menganggap bahawa PLO yang kalah dalam pilihanraya di Palestin sebagai wakil untuk Palestin! Itulah mentaliti kerajaan Malaysia. Jangan cakap soal kebebasan Palestin jika kita sendiri menafikan hak rakyat Palestin. Atau ini sekadar khilaf atau ada hikmahnya?

Seperti juga pemimpin Hezbullah Lebanon, Syeikh Hassan Nasrullah juga terlebih dahulu membuktikan sebagai pemimpin rakyat apabila anaknya syahid dalam menentang Israel. Dan telah ribuan anak-anak muda Palestin syahid menentang Zionis Israel. Allahu Akbar!

Cukupkah kita sekadar membaca al Fatihah?

No comments: