...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 1 January 2008

Kami Datang Padamu: 2008

Jam pada skrin komputer sudah menunjukkan 12.05 malam - sudah lima minit hari ini melangkah ke 2008. Yang kudengar dari tingkap rumah aku adalah suara pekikan dan bunyi bunga api yang berdentuman - malam di Swansea bergemerlapan dengan percikan bunga api. Beberapa minit yang lepas - kami sempat jua bersiar-siar ke tengah-tengah bandar Swansea - melihat bagaimana masyarakat di sini meraikan sambutan tahun baru. Kelab malam, restoran serta tempat makan penuh dengan pelanggan. Sebahagian pelanggan lepak-lepak di luar sambil minum beer, wain ataupun whisky serta merokok walaupun malam cukup dingin. Mungkin mereka menanti jarum jam melewati angka 12.
Malaysia sudah meraikan lebih awal. Namun acaranya lebih kurang sama. Barangkali di Dataran Merdeka penuh malam tadi. Atau mungkin juga di Menara Kembar Petronas sama. Ahhh....orang Teluk Intanpun berhimpun juga di depan Menara Condong - semua pakat tunggu angka 12. Hari ini angka 12 cukup bermakna kerana dinanti oleh jutaan manusia.
Mereka berhimpun sekadar menanti angka 12 itu datang.
Bagaimana budaya menyambut tahun baru ini begitu hebat pengaruhnya. Terasa seperti masuk pada alam lain. Terasa ada garis pemisah antara 2007 dengan 2008. Seolah-olah tahun baru itu mempunyai kelainan. Seperti planet yang terpisah.
Tidak. Aku sesekali tidak menanti kau wahai tahun 2008 tapi aku datang padamu 2oo8.
Tentu ada bezanya.

No comments: