...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 8 January 2008

Surat Raja Ali Haji kepada Von de Wall

Jan Van Der Putten and Al Azhar (ed): `Di Dalam berkekalan persahabatan, `In everlasting friendship’ Letter From Raja Ali Haji To Von de Wall (1857 -1872)

Sebanyak 113 pucuk surat yang ditulis oleh Raja Ali Haji kepada rakannya, Von de Wall selama 15 tahun memang menarik untuk difikirkan. Bukan kerana jumlahnya yang banyak. Akan tetapi yang harus dinilai adalah hubungan yang melewati batas rumpun bangsa dan bahasa. Biarpun Von de Wall pada awal kedatangannya sebagai penceroboh bumi Nusantara, namun bagi Raja Ali Haji ada ruang untuk beliau menyampaikan panahan idea yang lebih berbisa daripada lembing atau bedilan meriam.

Raja Ali Haji yang menulis Tuhfat al Nafis, Gurindam Dua Belas dan beberapa karya lain merupakan penasihat kepada Yam Tuan Muda Riau ketika itu. Beliau juga adalah seorang ulama, guru dan merupakan golongan bangsawan Riau.

Von de Wall (1807-1873) pula berasal dari Jerman yang berkerja dengan Syarikat Belanda, Hindia Timur sebagai tentera kemudian pentadbir dan akhirnya sebagai penyelidik. Hidup sebagai penyelidik, beliau cuba mendalami bahasa Melayu untuk dijadikan kamus bagi kegunaan pentadbiran syarikat Hindia Timur. Menurut J.M. Gullick, surat-surat mereka membincangkan soal bahasa, budaya dan kadangkala bercerita tentang perniagaan.

Surat-surat Raja Ali Haji disimpan dan dibinding dengan kulit oleh Von de Wall dan disalin dengan kertas yang berkualiti tinggi yang biasa digunakan di Eropah. Sayangnya aku belum melihatnya lagi.

No comments: