...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday, 5 November 2008

Perubahan Sudah Berlaku Di USA

1. Kemenangan Barrack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat yang berkulit hitam pertama adalah suatu perubahan dalam mentaliti politik dunia khususnya bagi rakyat Amerika

2. Ramai yang mengharapkan kemenangan ini akan disusuli perubahan dasar luar Amerika terhadap Asia Barat ataupun Islam khususnya.

3. Menaruh harapan tidak mengapa tetapi orang Islam sendiri seharusnya menaruh harapan yang tinggi pada potensi diri sendiri tanpa bergantung kepada orang lain.

4. Bolehkah kita bekerjasama dengan Amerika dalam menentukan masa hadapan umat Islam terutama dalam isu Palestin, Iraq, Sudan dan Afghanisthan?

5. Sanggupkah Obama mencabut segala kekuatan dan mata rantai yang tertanam di dalam kepala sebahagian pemimpin negara Islam demi melakukan perubahan?

6. Dasar Amerika mungkin tidak berubah meskipun kulit presidennya sudah berubah. Tapi tak salah untuk mengharapkan sesuatu perubahan yang baik. Cuma tidak terlalu mengharap.

1 comment:

bicarasamaawan said...

USA berani membuat perubahan