...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 3 March 2008

Pilihanraya; Perayaan Untuk Si Miskin

Seminggu dua ni, aku terasa membuang waktu membaca laman yang membangang dan membinggungkan otak. Terasa lebih baik baca buku yang Dr. Dawood kasi. Entah berpuluh-puluh buku yang disuruhnya baca. Sengsara. Tapi lagi sadis membaca laman yang bercerita tentang pilihanraya.
Pilihanraya ini ..........sebenarnya satu perayaan untuk orang-orang miskin yang duduk di kampong, setinggan dan hutan banat. Orang bijak pandai, kaya raya dan golongan berada tak rasa apa-apa kecuali mereka jadi calon. Tanyalah kawan kalian yang dah kaya, yang dah ada title Prof. dan pangkat berjela-jela tentang pilihanraya.......majoriti mereka kritis terhadap politik tapi tak pernah mengundi. Yang kelakarnya, daftar mengundi pun tak. Ahhhh stupid betul mamat ini. Aku teringat sewaktu kena tahan dalam lokap semasa semangat reformasi dulu, ada seorang mat ganja tu, cakapnye........kalah Mat Sabu. Tapi aku respect juga kat dia, sebab paling tidak dia mendaftar juga sebagai pengundi. Ada tanggungjawab pada negara. Ada perasaan pada demokrasi daripada kawan-kawan aku yang kaya raya, hidup senang, berkelulusan PhD dari luar negeri.
Siapa yang beria-ia time pilihanraya selain daripada parti, calon dan penyokong? ORANG MISKIN DAN PAPA KEDANA. Nama mereka sudah tersenarai dalam daftar orang yang setiap tahun terima zakat, wang kebajikan dan juga menjadi pendaftar pengundi. Setiap lima tahun mereka akan menerima sehelai kain pelekat, segantang beras, secupak gula dan sebotol minyak masak sebagai gula-gula dan bunga api sewaktu pilihanraya ini. Mereka akan kenyang dengan mimpi dan impian yang indah dan lumayan. Mereka sanggup tinggalkan anak bini untuk tampal poster dan panjat pokok kelapa kerana bayarannya lumayan. Semakin tinggi dipanjat, semakin tebal mimpi yang diberikan. Dapat t'shirt dan topi percuma. Dua minggu pakai tak basuh seperti pakaian daripada kayangan - suci.
Orang miskin ini selalu percaya bahawa kerajaan telah mengirimkan para malaikat untuk menentukan mereka memangkah dengan betul. Sebab itu, undi orang miskin jarang rosak. Orang miskin setia. Orang miskin rela ditipu dan dihina. Sebab itulah mereka miskin. Mereka dibiarkan menjadi orang miskin supaya yang berkuasa boleh memimpin mereka.
Satu alasan mudah mengapa kawan-kawan aku yang kaya raya dan berjawatan hebat-hebat tidak mengundi; pilihanraya tidak mengubah nasib mereka. Alaaa benggapnya otak. Betul-betul otak bawah lutut. Aku tak nak jawab. Kalian sendiri yang jawablah. Kalau jumpapun, aku malas nak buka kitab tentang politik dan pilihanraya. Biar aku bacakan tentang khasiat perkahwinan dan makanan. Itulah penghujung kemuncak hidup manusia itu.
Kalau ada parti yang boleh menjamin perutnya terisi - mereka akan menjadi ahli dan penganutnya. DAN apabila mereka keluar dari rumah banglow, kereta mewah, menara gading - mereka tidak keluar sebagai manusia tetapi sebagai SHIT!

No comments: