...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 6 March 2008

Cerita Pilihanraya Stupid*

Berdasarkan cerita dan berita, seperti bola itu berada di kaki pembangkang. Permainan sudah dalam kawalan walaupun tak sepenuhnya. Pintu gol terbuka. Permainan di waktu tambahan begini memang meletihkan dan mendebarkan. Masing-masing tak ingin mengalah. Masing-masing mula main kasar. Tarik baju,, sepak kaki dan tarik rambut. Tak dapat bola, kaki pun jadi. Kering tekak kerana jenuh memaki hamun. Marah. Jam hanya menanti wisel berbunyi. Pengadil berdiri keletihan hanya memandang jauh. Penjaga garisan setia memegang bendera. Kali ini, bola betul-betul berada pada gawang gol. Sepakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!


Tak gol!

Sebab pengadil tak nampak! Penonton sembah cat merah kat muka dia.

Tak gol!

Waktu telah tamat. Pembangkang diistiharkan kalah oleh penjaga garisan! Penonton marah tapi jurukemera tidak fokuskan kemera pada mereka. Esok, berita utama akhbar perdana, BN Menang Besar!

Penonton yang marah akhir gol.
Stupid maknanya bodoh. Penggunaan perkataan Inggeris itu sekadar untuk menyedapkan pandangan telinga yang pekak. Kalau terus sebut bodoh, nanti nampak kurang ajar, kurang asam, atau kurang manis.

No comments: