...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday 25 January 2009

Demonstransi Hanya Permulaan Dari Ribuan Permulaan

1. Anak-anak aku, Najihah dan Nabilah agak `frust' kerana demonstrasi isu Palestin di London kali ini tak nampak orang Malaysia. Ada dua anak muda Melayu dari Cardiff yang kami terjumpa di Trafalgar Square. Mereka kata, kawan-kawan mereka takut nak join kerana kerajaan sponsor diaorang. 'MARA atau kerajaan hantar pelajar ke luar negara supaya menjadi penakut! Bila balik nanti, senang cucuk hidung.' Aku berbisik sendiri. `Tapi kami jenis pemberontak, bang!' salah seorang itu bercakap seperti dia terdengar bisikan aku. Demo itu dianjurkan oleh Stop the War Coalition, Palestine Solidarity Campaign dan British Muslim Asc. dan beberapa pertubuhan lain.


2. Melihat ribuan yang hadir dalam demonstrasi itu, rasanya malu pada diri sendiri. Ketika rakyat Palestin berjuang bermatian-matian menentang Israel, perit menangung kehidupan yang derita jika dibandingkan kehidupan harian kita. Tersangat malu bila terfikirkan tambang ke London itu sama gaji sehari aku. Sekurang-kurangnya aku masih ada gaji 20 hari untuk kehidupan aku dan keluarga. Terlalu sedikit yang kita korbankan untuk perjuangan Palestin. Aku tengok ramai orang kafir bersemangat sokong Palestin. Pengikut Marx pun bangga bawa bendera Hamas. Aku sendiri naik bas rombongan yang dianjurkan oleh Sosialist Workers Party of Wales. Ada dua budak muda berambut ala mohican yang turut sama. Hippies, Gay pun ada.



3. Apatah lagi untuk boikot barangan Zionis. Mula aku taklah berapa kisah untuk ke Tesco, Mark & Spencer atau McD. Memang sukar untuk tidak pergi ke situ. Tambahan pula, harganya sesuai dengan keupayaan kami berbelanja. Pilihan yang ada memerlukan sedikit tambahan kos dan waktu. Tetapi bila difikirkan, rakyat Palestin langsung tiada pilihan. Mereka terkurung di dalam negara yang dikepung Israel dan kerajaan Arab yang hilang maruah. Sekurang-kurang aku masih ada pilihan.



4. Ada orang kata, demonstrasi tidak membantu sangat rakyat Palestin. Kita mesti berdoa dan bermunajat. Ada yang lain pula berpendapat, kita mesti terus berdakwah, mengajak kebaikan kepada umat manusia dan sebagainya. Buatlah!

5. Ada yang lebih berani, cadangkan kita belikan senjata atau pergi berjihad. Berjuang hingga syahid. Buatlah!

6. Ada yang kutuk habis pemimpin Arab yang langsung tak prihatin. Berbillion duit minyak habis dibelanjakan sekadar beli pemain dan kelab bolasepak. Tak guna punya pemimpin!

5. Lu buat apa? Lu pun tak guna!

5 comments:

MahFuzaH said...

salam, najihah dgn nabilah 'frust' ke...kalau demo kat cardiff mesti nmpk ramai malaysian. sy x dpt ke london atas alasan waktu, jarak dan wang.

demo kat cardiff je la...itu yg termampu..

Anonymous said...

Derma la kat DEC yg BBC dan Sky degil tak mau umum. Tu pun jihad juga kan tuan?

Kulaan

Martyr said...

Kulaan niring,napa takuring

Anonymous said...

Salam tuan,
Rindu zaman-zaman berdemo di London dulu...
Teruskan perjuangan!

mr-wan said...

Teringinnya nak j0in dem0!!! Kat sini nak 'talaqi' kat masjid pun dah kena s0und dgn p0lis..!Adehh..