...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 14 January 2009

Jangan Confident Sangat Brother!

1. Meskipun belum sampai ke pusingan terakhir pilihanraya kecil di Kuala Terengganu, masing-masing mendakwa yakin benar untuk menang.

2. Ada perbezaan yakin dengan ingin menang. Kadangkala kedua-duanya terangkum menjadi satu. Ada kenyataan yakin menang itu sekadar satu serangan psikologi kepada lawan tetapi sebaliknya ia boleh melekakan jentera pilihanraya parti.

3. Pengundi atau rakyat biasa `termakan' dengan serangan psikologi demikian. Mereka memilih yang selamat. Pengundi Melayu jarang membuat sesuatu pilihan yang berisiko. Meskipun hakikatnya, pilihanraya adalah pemilihan risiko. Memilih `ketidaktentuan'.

4. Oleh itu, pengundi Melayu akan mengundi parti atau calon yang dijangka akan menang. Mereka bukan memilih calon yang berkebolehan dan berkemampuan memimpin. Ini pendapat aku, jangan terlalu yakin.

1 comment:

lanterajiwa said...

salam... bro... aku ade sorang member buat filem pendek kat UK... kalo ko kenal dgn dia pon ok jugak... bole tukar2 idea... skarang dia tengah nak buat filem sufi...

khai... teluk intan...