...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 13 January 2009

Solat Jenazah di St. James Funeral Home

1. Sewaktu beratus-ratus orang Palestin syahid dibedil oleh Israel, seorang wanita tua Palestin meninggal dunia di Swansea. Dia adalah ibu kepada Supervisor PhD aku, Dr. Dawood al Alami.

2. Aku dan beberapa rakan pergi menghormati jenazah dengan membaca surah Yasin dan solat jenazah di St. James Funeral Home, tidak jauh daripada rumah aku. Berhampiran Gereja St. James di Walter Street.

3. Ibunya meninggal hari Jumaat. Kami bercadang hendak ziarah pada hari Ahad tetapi Funeral Home itu cuti. InsyaAllah, jenazahnya akan disemadikan di Cardiff pada hari Rabu ini.

4. Rumah itu menyediakan perkhidmatan pengurusan jenazah tanpa mengira agama atau fahaman. Itulah pertama kali aku solat jenazah sepanjang lebih dua tahun di sini. Bacaan surah Yasin dan solat jenazah diadakan di sebuah bilik seperti sebuah gereja.

5. Lalu kami hadapkan diri kami ke arah kiblat sambil melaungkan takbir, Allahu akbar.

No comments: