...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday, 20 January 2009

Demonstrasi Menentang Zionis Israel - Bidaah Hasanah


1. Hujung minggu lepas, kami sekeluarga keluar ke Swansea town untuk demonstrasi mengutuk Isreal dan bagi sokongan pada perjuangan Palestin. Demonstrasi yang disertai oleh pelbagai kaum dan agama berjalan aman.

2. Dr. Abdul Salam, Pengerusi Persatuan Palestin di Wales berkata, demonstrasi yang begini sebenarnya memberikan semangat kepada rakyat Palestin yang sedang dibedil teruk oleh Israel.

3. Ibubapa dan keluarga Dr. Abdul Salam masih bertahan di Gaza meski setiap detik, rumah mereka tak pernah lekang daripada bunyi jet pejuang Israel.

4. Namun, ada juga ulama' yang menghukum demonstrasi begini sebagai bidaah.

5. Biarlah, ulama' itu asyik dengan hukum hakamnya. Kerana banyak lagi ulama yang menyokong demonstrasi. Bidaah hasanah.

1 comment:

Riemann said...

biarkan si luncai terjun dgn labunya.

pernah juga alim fikrah berkata pada saya, "belajar maths ni bida'ah". lalu saya bermonolog, "eleh, yg awak makan durian itu ape? bida'ah jugak".

bida'ah hasanah.