...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 21 July 2009

Jom Tonton Filem Skrip Aku


Auditorium Daeng Chelak

Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam

23 - 27 Julai 2009

8.30 mlm


1. Teater `Menanti Perang Berakhir' sebenarnya adalah untuk filem atau drama tv. Skripnya aku tulis sebelum ke UK (2006) sempena pertandingan Menulis Skrip Drama TV anjuran IKIM. Apabila aku sudah di perantauan, skrip tersebut diisytiharkan menjadi pemenang pertama. Hadiahnya disampaikan oleh Yang Di Pertuan Agung, Sultan Mizan. Aku tidak pergi. Bukan hamba derhaka.

2. Ceritanya bermula daripada hukuman gantung sampai mati ke atas Tok Janggut yang dituduh sebagai penderhaka di Pasir Putih hinggalah Pak Jamaluddin Elias di warung Kak Ros, di depan pejabat Harakah. Dari Kg. Jeram hinggalah ke Sarajevo, Bosnia Herzegovina. Dari kuasa veto PBB hinggalah kerja kebajikan Yayasan Amal. Dari cinta seorang lelaki, dan bencinya seorang perempuan. Watak dan tempatnya adalah dari kehidupan yang sebenar.

3. Ini kali kedua, ia dipentaskan. Sebelum ini di IKIM. Dua-dua aku tak tengok meski teringin sekali. Korang pi tontonlah. Harap ada yang merakam. Nanti aku balik, boleh tumpang sekaki nonton.

4. Apapun terima kasih pada seluruh krew pementasan yang diarahkan oleh Sdr. Kamarul A.R. IKIM, Kerajaan Negeri Selangor dan semua pihak yang terlibat menjayakannya.

5. Ada satu skrip aku yang belum didrama atau dipentaskan. 'Kalam Siti Zubaidah' (2004) Cerita tentang madrasah macam filem Laskar Pelangi. Siapa yang berminat? Berani buat? Aku dah nak buat di Taman Melewar dulu, tak larat nak cari ongkosnya. Akhirnya jadi ceramah Aqil Hayy!

ALHAMDULILLAH