...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 19 August 2011

Jangan Begitulah, Pak Jeneral!

1. Sehari dua selepas Dewan Pemuda PAS mendedahkan penyelewengan undi pos dalam tentera, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkefli Mohd. Zin menyangkal sekeras-keras dakwaan tersebut.

2. Menurut bekas anggota tentera yang keluar dalam akhbar Harakah, mereka diperintah memangkah kertas undi sehingga lengguh tangan. Bayangkanlah, tentera yang gagah itu melaksanakan perintah pegawai atasannya.

3. Pak Jeneral, janganlah keras sangat statement tu. Semudah begitu Pak Jeneral menuduh `pengkhianat'.

4. Antara UMNO-PAS mendakwa musuh politik mereka itu sebagai pengkhianat. Sekarang, Pak Jeneral tambah lagi jumlah pengkhianat dalam negara. Wow ramainya pengkhianat. Di mana-mana!

5. Nanti tahap Pak Jeneral setakat Suhaizan Kayat dari Dewan Pemuda PAS sahaja. Atau Suhaizan dah naik marhalah?

5. Kesetiaan jangan diminta. Ia lahir daripada pengertian pada tanggungjawab.


1 comment:

otaklunyai said...

Sudah amat jelas dalam perlembagaan menyebut bahwa YDT Agong adalah pemerintah tertinggi ATM. Namun bila perlantikan jawatan Jeneral adalah selalunya adalah lantikan politik disinilah bermulanya masalah. Lantikan politik disini bermaksud ianya dibawah persetujuan pimpinan amno laknat... walhal itu adalah hak YDT Agong. Jadi jeneral2 yg dilantik adalah bukan berdasarkan kebolehan, taat-setia, kejujuran, semangat kepahlawanan, pengalaman, kualiti kepimpinan tetapi adlah mengikut sejauhmana kebolehan jeneral yg akan dilantik akan dijadikan lembu amno laknat... sebab kegunaannya adalah seperti yg telah berlaku selama 53 tahun, penipuan undi utk memastikan amno laknat berkuasa atas alasan boddoh iaitu ketuanan melayu.. jadi jeneral2 ni akan ditarik hidungnya jika cuba melawan akan samada ditamatkan perkhidmatan, turun pangkat, ditukar (istilah kera-jaan diKolamkan) dan macam2 lagi tindakan selagi sesuai dgn kehendak amno laknat... perkara ni memang berlaku dan kita semua tahu cuma puak2 laknat ini menafikan sekeras2nya supaya kekal berkuasa... Mudah2an Allah melaknat mereka yg khianat dan bersubahat mengkhianati negara dan rakyat. AMIN