...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 8 August 2011

'Political Punishment' dalam Pakatan Rakyat

1. Dalam politik sebenar tiada istilah `memaafkan' pada kesilapan. Meskipun kesilapan itu berlaku sebelum aqil baligh. Buku rekod tadika ataupun sekolah menengah akan dijadikan bahan bukti pengukuhan dakwaan. Oleh itu, ia akan dihukum sepanjang zaman. Selagi ada nadinya.

2. Anehnya, ia seperti tidak berlaku dalam Pakatan Rakyat (PR). Sukar untuk aku mengketogorikan kondisi ini sebagai betapa `jiwa besar' pemimpin PR. Apatah lagi, jika hendak dikaitkan dengan PAS itu sendiri. Apakah ini dinamakan toleransi atau demi masa depan politik kita?

3. Contohnya, adegan lompat-melompat di kalangan beberapa pemimpin politik dilihat sebagai isu individu. Tiada kena mengena dengan kredibiliti dengan parti yang terbabit. Sedangkan secara normalnya, penyakit kronik itu menjadikan pengundi dan rakyat merasa jijik, geli geleman dan mengambil langkah berjaga-jaga dan semakin curiga.

4. Menjelang PRU13, PR seakan langsung tidak belajar atau tidak buka kitab sebelum ingin buat keputusan. Terdapat beberapa pemimpin PR sedikit angau dengan istilah `politik baru' yang dicipta reka untuk kelihatan dilihat hebat.

5. Ingatlah, memang kerja orang politik mencipta imaginasi yang merentas langit ke tujuh hanya dengan sepatah dua kata.

6. Oleh itu, ada waktunya,`political punishment' adalah bertujuan untuk mengajar mengenal diri. Setidak-tidaknya tidaklah si bangang berfikirnya bagai cendiakawan, si tempang memarahi lantai yang tak rata.

7. PAS jangan takut melaksanakan `political punishment' sebelum rakyat membuat `political punishment' mereka sendiri dalam PRU 13. Pada ketika itu, hukuman rakyat akan bersifat menyeluruh.

8. PAS perlu PR sebagaimana PR perlukan PAS itu sendiri. Ini tidak bermakna PAS seharusnya berkepit memanjang dengan si kurap yang korup tanpa mengubati terlebih dahulu.

9. Setidak-tidak dijentik telinga pekak badak atau dicubit perutnya yang boroi itu!






1 comment:

Anonymous said...

setuju !!!