...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 26 August 2011

Tiada Lagi Salam Perantauan

1. Kini, tiadalah lagi sibuk hendak menghantar foto ke ruang salam perantau pada akhbar harian dan juga Harakah. `Nak masuk juga ke dalam Utusan?’ tanya aku pada anakku yang asyik memilih foto terbaik untuk dihantar sebagai ucapan pengganti diri. `Tak apa lah ayah, bukan semua kawan kita baca Harakah. Ada juga yang masih baca Utusan dan Berita’ . Satu jawapan yang agak boleh diterima. Aku biarkan anak-anak aku uruskan soal itu.

2. Meraikan Aidil Fitri samada di Istanbul, Norway, Swansea. Lampeter ataupun di Malaysia, sama tapi tidak serupa. Samanya, kami bersolat sunat Aidil Fitri. Khutbahnya pelbagai versi, dari English, Turki, Arab, Norwgien, Bangla dan Urdu. Bahasa Melayu tetap terus ke dalam hati.

3. Sayangnya, ramai pak khatib menjadi pembaca teks khutbah daripada memberi khutbah yang benar diperlukan.

4. InsyaAllah, raya ni, aku dengar khutbah raya dari Tok Guru Nik Aziz di Masjid Pulau Melaka.

5. Tentu sekali kami merindui khutbah Sheikh Muhsin di Swansea University Mosque.


No comments: