...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 12 August 2011

Cara Melihat Demonstrasi London Yang Kacau

1. Hampir setiap minggu (bahkan mungkin hari-hari) upacara demonstrasi satu ritual biasa dalam negara demokrasi sekular itu.

2. Demonstrasi dari pasal lubang longkang yang sumbat hinggalah kucing yang mati tersepit di pintu flat. Macam-macam ada.

3. Ada beberapa perkara bagaimana pemimpin politik dan media massa di Malaysia melihat tentang demonstrasi London yang kacau dengan kemalangan yang menimpa pada pelajar Malaysia, Mohd. Asyraf Haziq Rosli.

4. Kejadian yang menimpa pada pelajar itu seperti ada kaitan dengan demonstrasi. Pihak polis, doktor, media, masyarakat tempatan dan pemimpin UK memandang serius kejadian itu. Bahkan diperbesar-besarkan statement David Cameron, cerita wartawan yang berkumpul di Hospital Royal London, di White Chapel, pihak hospital yang cepat bertindak, manakala pihak universiti yang ingin membantu sama dan sebagainya.

5. Ya, semua itu betul!

6. Tetapi ada satu perkara utama yang dilupakan oleh media di Malaysia; itulah cara orang British bertindak. Bukan kerana Mohd. Asyraf Haziq yang malang itu, bukan kerana demontrasi kacau itu tetapi itulah bagaimana media, pemimpin, masyarakat tempatan, hospital memainkan peranan mereka.

7. Jika berlaku satu kemalangan samada di jalanraya ataupun kebakaran rumah, pasukan keselamatan seperti polis, bomba, ambulan akan sampai segera. Bukan satu dua, bahkan kadangkala satu kemalangan kecilpun, tiga atau empat kereta polis atau ambulan yang datang memberikan bantuan. Wartawanpun sibuk ambil gambar. Itu biasa. Sebaliknya jika kemalangan kecil berlaku di Malaysia. yang mengerumuni mangsa ialah lima atau enam `tukang tarik kereta'. Polis belum sampai-sampai lagi.

8. Kejadian pecah rumah lazimnya berlaku di bandar-bandar besar yang ramai pendatang. Sebaliknya, di kawasan seperti Swansea, ia jarang berlaku. Bukan tidak ada.

9. Ruginya, kejadian tersebut berlaku selepas Bersih 2.0. Jika tidak, itulah modal tambahan untuk menyatakan betapa demontrasi boleh menjejaskan keselamatan dunia dan akhirat.




No comments: