...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 3 December 2008

Selamat Datang dan Selamat Tinggal

1. Minggu lepas, Hafiz yang belajar di Highmead pulang ke tanahair. Sekampung Lampeter hantar dia ke rumah aku. Kenduri mengejut rumah aku hujung minggu itu. Nasib dia baik. Walaupun terbeli tiket bas untuk travel bulan lepas, driver bas itu kasi naik bas sebab tiket flight memang sah hari itu.

2. Minggu lepas juga, bekas mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin sekeluarga datang studi kat Universiti Lampeter. Kenal dari jauh.

3. Dua minggu lagi, kawan-kawan aku nak datang ke UK. Ziarah tarbiyyah khabarnya. Selamat datang.

4. Bila kawan datang dan pergi, aku teringat diri sendiri. Bila lagi? Datang dan pergi bak kata Ramli Sarip.

No comments: