...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 11 December 2008

Di Mana Kawan Dulu Yang Sama Berjuang?

1. Sewaktu menghadiri persidangan AMSEC di Bogor beberapa tahun lalu, kami dipersembahkan dendangan lagu `Semalam Di Malaya’ ciptaan Saiful Bahri yang pernah dinyanyikan Sam D’Lloyds. Sekarang di sini, aku masih mengingati lagu itu. Malah bertambah-tambah kesannya bila merantau begini. Antara senikata lagu itu berbunyi:

Aku pulang
Dari rantau
Bertahun-tahun
Di negeri orang
Oh Malaya

Di mana dia
Kawan dulu
Yang sama berjuang


2. Sehari dalam politik adalah seribu kemungkinan yang berlaku. Apatah lagi jika meninggalkan dunia politik berbulan malah bertahun. Mungkin kehilangan akar umbi atau patron.

3. Untuk mencapai kembali tangga yang pernah berdiri adalah suatu cabaran baru apabila warna dan corak politik berubah.

4. Sewaktu di kampus, sama mengharung cabaran mahasiswa. Sanggup berdemonstasi tanpa kecuali. Hantar memorandum pada Pak Menteri. Lawan Polis dan FRU. Bertekak dengan HEP. Berpencak silat dengan jamaah lain. Konon atas nama idealisme perjuangan mahasiswa yang menggigit. Mahasiswa menggugat.

5. Setahun…dua tahun……selepas keluar dari universiti, yang bersuara lantang hilang ditelan kerjaya dan keluarga yang baru dibina (sesama pilihan jamaah). Yang aktif sampai tak lulus exam, akhirnya tenggelam mencari makan dan kedudukan.

6. Aku harap, kembali ke tanahair nanti aku masih ada lagi kawan-kawan dulu yang sama berjuang!

No comments: