...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 10 December 2008

Orang Luar, Orang Dalam

1. Sedang kempen Pilihanraya kecil Kuala Terengganu akan bermula, PAS sedang mengira calon yang bakal membawa mesej parti ke Dewan Rakyat kelak.

2. Terdapat beberapa nama yang dicadangkan, antaranya Hj. Muhammad Sabu yang sudah terbukti peranannya di Parlimen sejak beberapa penggal yang lalu. Namun oleh kerana beliau adalah `orang luar', maka peluangnya mungkin agak payah berbanding dengan calon-calon yang dianggap `orang dalam'.

3. Istilah `orang dalam' atau `orang luar' dari pengalaman pilihanraya yang lalu, memang perlu diambil kira. Masyarakat kita sudah terdidik dengan makna sempit itu. Asal sahaja seseorang itu `orang dalam' atau `orang kita', sebahagian penyelesaian masalah psikologi sudah selesai.

4. Perkiraan tentang orang itu benar-benar mendalami masalah rakyat ataupun 'orangnya' sudah tidak begitu penting. Asal pemimpin itu berbangsa Melayu, kitapun berasa senang hati. Walaupun pemimpin itu sedikit benar memperjuangkan Melayu ataupun mempertahankan kepentingan Melayu. Asal saja pemimpin itu beragama Islam, kitapun berasa senang hati. Walaupun pemimpin itu jauh benar hatinya dengan Islam.

5. Kita memang selalu kalah dalam menangani persoalan mentaliti jumud orang kita terhadap istilah yang dicipta untuk melemahkan rasional dan logik akal kita.

6. Kita selalu mencipta metos dan misteri dalam hidup kita. Akhirnya sesat dan menyesatkan.

5.

No comments: