...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 23 May 2007

Harga Barang Naik - Apa Perlu?

Kenaikan harga barang naik di Malaysia bukanlah cerita baru - bahkan ia selalu dikaitkan dengan faktor ekonomi dan pengaruh makro ekonomi. Ia jarang dikaitkan dengan kegagalan mengurus ekonomi negara yang semakin sakit. Memanglah, senang nak kritik. Cakap bolehlah. Tulislah apa yang kita nak, tak kisah.

Peniaga sering dikaitkan dengan golongan yang cuba mengambil kesempatan dengan keadaan ekonomi. Peniaga sering juga dianggap sebagai pihak yang mendapat keuntungan daripada sebarang perubahan ekonomi terutama tentang kenaikan harga barangan.

Manakala, pengguna macam mak bapak kita - sering dianggap sebagai mangsa kepada keadaan ekonomi. Mudahnya membuat kesimpulan dan andaian.

Memanglah menulis macam aku ni - mudah.

Apabila mandat politik diperolehi daripada kuasa ekonomi - maka sebarang keputusan politik sebenarnya berpaksi pada kehendak ekonomi bagi kelangsungan kuasa politik sedia ada.

No comments: