...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 20 April 2011

DAP: The Chinese Protector

1. Keputusan Pilihanraya Sarawak menjelaskan bahawa DAP telah berjaya meneruskan legasi political tsunami 2008nya selama tiga tahun berterusan.

2. Bahkan mengambil kira perkiraan Briget Welsh, melalui pilihanraya Sarawak menunjukkan PR mendapat peningkatan undian di semua tempat dan kaum. Namun peningkatan tersebut tidak memadai untuk melakukan perubahan total.

3. SUPP yang dikatakan mewakili kepentingan kaum Cina di Sarawak hilang banyak kerusi yang dipertandingkan termasuk kerusi Presidennya, George Chan. Lapan kerusi SUPP yang kalah, tujuh daripadanya adalah kawasan majoriti kaum Cina. Manakala kerusi yang menang di kawasan lebih 50 majoriti Cina, SUPP menang dengan majotiri kecil.

4. GERAKAN dan MCA sudah tidak dilihat sebagai taikun yang melindungi kepentingan kaum Cina di Malaysia. Apabila hilang, Hai San dan Ghee Hin di Larut, pada tahun-tahun 30- 40an, parti Komunis dan Koumintang menjadi pelindung pada kaum Cina di Malaya. MCA mula mengambil peranan menjelang pilihanraya pertama Malaya 1955.

5. GERAKAN pula mengambil peranan MCA pada tahun 1969 selepas rundingan antara Tun Razak dengan pimpinan GERAKAN Pulau Pinang untuk membentuk kerajaan campuran.

6. Pilihanraya Umum 12, menunjukkan kaum Cina telah memilih DAP sebagai `the Chinese Proctetor'.

7. Sementalahan itu, PAS masih belum menemui ramuan untuk menggantikan UMNO sebagai `pelindung kaum Melayu'. Orang Melayu berada 50-50 untuk memilih PAS dan terus meninggalkan UMNO. Rasa mengenang jasa telah menguburkan rasional masa hadapan.

3 comments:

Abdul Munir Sanusi said...

Salam Tuan Dr,

Sekadar ingin bertanya, kenapa PAS masih belum diyakini sebagai 'pelindung kaum Melayu' oleh orang Melayu sendiri?


Bagaimana formula untuk memenangkan hati mereka?

joegrimjow said...

suka ayat last!

MS said...

Back to our budaya. We need to reform our budaya as Prof. Dr. Zulkilfi Muhmmad said a long time ago. Also refer to idea of Hegemoni by Antonio Gramsci.