...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday 24 April 2011

Sejarah Bermulanya Konsep Kepimpinan Ulama

1. Konsep `kepimpinan ulama' bermula dari idea tiga pimpinan Pemuda PAS semasa Muktamar Pemuda PAS Pusat pada 1982 diadakan secara berasingan dengan Muktamar PAS Pusat di salah sebuah rumah pimpinan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Hasan Salahudin (Rujukan: Hj. Subky Latif)

2. Memandangkan tiada usul tertentu dari perwakilan negeri-negeri, mereka memutuskan untuk mengadakan satu usul bagi pihak AJK Pemuda PAS Pusat. Ini merupakan langkah susulan memberi isyarat supaya Dato' Asri berundur dari tampuk kepimpinan. Sebelum itu, beberapa pimpinan Pemuda PAS telah pergi melawat ke Iran selepas revolusi. (Rujukan: Cikgu Mustafa Ali).

3. Tanpa menafikan, revolusi Islam Iran telah sedikit sebanyak mencorakkan idea awal konsep kepimpinan ulama yang ingin dibawa oleh Pemuda PAS Pusat. Personaliti Imam Khoimeini amat menarik minat pada delegasi Pemuda PAS yang pergi.

4. Mereka mahu, pemimpin PAS macam kepimpinan revolusi Islam Iran yang sederhana hidupnya terutama merujuk kepada personaliti Imam Khoimeini. (Rujukan: Ustaz Salahuddin Abdullah).

5. Muktamar Pemuda PAS Pusat di Madrasah Masriyyah, Bukit Mertajam dirasmikan oleh Naib Presiden PAS Pusat, Ustaz Fadzil Mohd. Noor. Ketika Cikgu Mustafa Ali mengemukakan idea `konsep kepimpinan ulama', Ustaz Fadzil Mohd. Noor pada asasnya bersetuju walaupun tidak begitu jelas konsep itu secara lebih detail. (Rujukan: Hj. Subky Latif)

5. Bagi Dato' Asri Hj. Muda, konsep `kepimpinan ulama' adalah signal untuk menyingkirkan kepimpinannya. Tanpa menafikan, sebelum itu sudah ada retak yang menanti belah dalam krisis antara kepimpinan PAS waktu itu. (Rujukan; Cikgu Rahim Kota Bharu)

6. Ketika itu, Pemuda PAS melihat susuk kepimpinan anak muda yang baru kembali ke tanahair sebagai alternatif kepimpinan baru PAS. Mereka dilihat begitu karismatik sekali. Pidatonya mempersonakan dan menyakinkan. Penampilan personalititinya hampir menyamai dengan personaliti Imam Khoimeini.

7. Pemimpin muda itu ialah Ustaz Nik Aziz Nik Mat dan Ustaz Abdul Hadi Awang. Pemuda PAS Kelantan mempelopori usaha membawa Ustaz Nik Aziz Nik Mat ke persada politik nasional. Antaranya memujuk beliau untuk bertanding Ketua Dewan Ulama PAS Pusat dan beliau akhirnya menang. Secara peribadi, itu merupakan satu pengalaman yang cukup terkesan sehingga hari ini. Terasa tidak wajar untuk beliau menentang seorang ulama yang cukup disegani ketika itu. (Rujukan; TG Nik Aziz Nik Mat).

8. Kemuncak konsep kepimpinan ulama diletupkan ketika ucapan dasar Yang Dipertua PAS, Dato Asri ditolak oleh muktamar PAS Pusat di DBP, Kuala Lumpur. Dato' Asri meletakkan jawatan dan bermulalah satu episod bentuk kepimpinan yang dianggap `lebih segar dan baru' pada waktu itu - Kepimpinan Ulama.

9. Sambung malam nanti......

No comments: