...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 23 April 2011

Menjelang Muktamar PAS

1. Mat Sabu tidak boleh jadi Timbalan Presiden. Dia ada kes dulu. Lagipun dia bukan ulama. Seorang teman berhujah. Aku diam. Tidak tidur atau akur. Sekadar memahami tabiat dan pemikiran ahli parti yang berasaskan Islam.

2. Ustaz Nasarudin Mat Isa memang ulama. Dia boleh bertutur banyak bahasa. Tambah kawan lain. Akupun pening, apa mengena antara banyak bahasa dengan kepimpinan?

3. Tapi Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man sudah awal-awal tak mahu bertanding Timbalan Presiden. Kalau dia ikut bertanding, Ustaz Nasaruddin dan Bang Mat Sabu akan kalah. Itu hitung mudah.

4. Husam Musa mungkin kali ini sokong Bang Mat Sabu. Tapi Husam tidak banyak penyokong di Kelantan. Dia national figure. Kelantan tak berapa nak terima. Harap tiada warlord selepas ketiadaan Tok Guru Nik Aziz nanti. Dunia pasti ada penghujungnya.

5. Pimpinan PAS Perak jarang menang dalam pemilihan (kecuali Hj. Nizar Jamaluddin) walaupun ada AJK PAS Pusat adalah berasal dari Perak.

6. Walaupun Perak antara negeri yang mempunyai perwakilan banyak dalam setiap muktamar, suaranya tidak dapat disatukan. Mungkin perwakilan Perak tidak berfikiran kenegerian. Mungkin.

No comments: