...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 13 April 2011

Politik Adalah Bola Yang Kempis

Istilah politik sering disalahtafsirkan oleh pihak tertentu. Politik disempitkan pada ruang yang menyukarkan masyarakat untuk memahami lebih dalam erti sebenar politik. Keadaan ini timbul akibat salah faham dalam memahami maksud politik dan wujudnya kumpulan tertentu merencanakan agenda bagi kepentingan politik mereka sendiri. Secara umumnya, politik adalah seni mempengaruhi orang lain membuat sesuatu keputusan. Hari-hari kita membuat keputusan politik demi memenuhi kepentingan dan keperluan diri sendiri atau kelompok tertentu.

Kononnya, politik itu kotor. Memang dalam Kamus Dewan, antara makna politik ialah tipu muslihat. Tidak sesuai untuk orang baik menyertai. Ayat-ayat ini sebenarnya dicipta untuk menafikan hakikat yang kotor ialah manusia yang pengotor. Adapun, politik itu seperti bola. Kalau ditendang, melayanglah ia. Kalau dikempis, kemiklah.

Sememangnya, makna yang paling popular digunakan untuk istilah politik ialah bagaimana untuk mengurus negara dan kerajaan. Ini memang tidak boleh dinafikan. Menafikan makna lain, sebenarnya ada niat politik yang tidak baik. Sebab itulah, dalam Islam ada istilah siayah syariah. Ia bermakna, politik yang berasaskan al Quran dan as Sunnah.

Politik diambil daripada perkataan Greek (politicos) yang bermakna `citizen’, `rakyat’ adalah satu proses membuat keputusan oleh sekumpulan masyarakat tertentu. Ia lebih merujuk hubungan mengurus negara supaya tercapai maksud penubuhan sesebuah negara. Sebagaimana dinyatakan oleh Aristotle dalam bukunya tentang kerajaan bahawa politik adalah hal-hal yang berkaitan dengan kota. Asal kata, politicos itu sendiri adalah ‘polis’ yang bermaksud kota.

Kota merupakan wilayah yang memiliki kekuasaan sebagaimana ciri-ciri yang wujud dalam konsep sebuah negara pada hari ini. Istilah `kerajaan’ atau `kingdom’ merujuk kewujudan bersama antara raja dan kerajaan. Oleh itu, penubuhan sesebuah kerajaan perlu memenuhi ciri utama seperti berikut:

i. Raja (pemimpin)
ii. Rakyat (yang dipimpin)
iii. Wilayah – tanahair
iv. Perlembagaan
v. Kedaulatan

* Tajuk diatas tiada kena mengena dengan isi. Harap maklum.


No comments: