...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday, 31 August 2009

Cerita Merdeka Dulu-Dulu

1. Sewaktu aku kecil yang kuingat merdeka adalah hari tak sekolah. Cuti. Boleh tengok tv. Ada siaran langsung perarakan di KL. Seronok tengok askar berbaris bawa senapang. Rasa nak jadi solja (soldier) time tu. Tapi nak jadi V. Morrow. askar Amerika!

2. Sewaktu assembly kat sekolah. Cikgu laungkan merdeka, aku dan kawan-kawan sama, 'merdeka! merdeka! merdeka!' kerana lepas itu kami cuti sekolah.

3. Seumur hidup aku tak pernah pergi ke perbarisan merdeka. Tak patut betul! Tetapi aku selalu berbaris panjang nak beli borang Universiti di Pejabat Pos Teluk Intan dulu. Semangat nak masuk universiti. Dah masuk, tak bersemangat pula! Memang belum merdeka.

4. Agak rasa dah bijak sikit, mula gatal tangan nak tulis. Mula tulis artikel kat Harakah. Tajuknya, `Harga Sebuah Kemerdekaan', itulah yang menjadikan Zul Sulong kenal sikit kat muka aku. Lepas tu rajinlah menulis di Harakah hinggalah aku tulis artikel yang bertajuk, `Tiada Lagi Derhaka, Berakhirkah Daulat', habis kena soal siasat oleh Polis Kota Bharu hampir 5 jam. Kesian Dato Hishamuddin Yahya tak pasal-pasal dia kena jawab dengan polis tu. Lepas tu, aku macam takut-takut je nak tulis. Ciss macam mana nak merdeka?

5. Masuk lokap, malam-malam yang panjang terus mengharapkan belas ihsan untuk dibebaskan. Merdeka?

6. Sekarang. Aku sedang berfikir-fikir untuk memperjuangkan kemerdekaan diri sendiri. Yang dijajah oleh rasa takut dan bimbang. Rasa bergantung harap pada makhluk. Tiada senapang yang boleh kuhalakan, tiada pedang yang boleh kuhunuskan. Yang ada adalah sejarah lalu yang mengajar.

3 comments:

Rantong said...

Merdeka tidak bermakna boleh tulis artikel sesuka hati. Kalau nak merdeka sebegitu, tukar kerakyatan. Awak jadi warga USA.

Kat Malaysia, rakyat mahu hidup aman damai.
_____________________
View Profile: Rantong™

Anonymous said...

tak boleh tulis artikel sesukahati... tapi buleh tangkap orang ikut suka derang... hahahha...

nak jadik jahat gitu... tukar kerakyatan, jadik warga negara China sana lah... hahahah....

rakyat malaysia suka aman damai... hahahha...

Mince4AM said...

Syurga merdeka abadi..