...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 2 June 2009

Muktamar Pemuda PAS Tanpa Pertandingan

1. Kali terakhir jawatan Ketua Pemuda PAS dipertandingkan ialah pada Muktamar tahun 1996 (kalau tidak silap). Jawatan ketua Pemuda itu kosong selepas Ustaz Abu Bakar Chik mengundurkan diri dan Mahfuz Omar dan Hatta Ramli bertanding. Ini bermakna sudah lebih sedekad Pemuda PAS tanpa pertandingan (khususnya jawatan Ketua Pemuda).

2. Semua diputuskan secara syura. Hanya kekuatan hujah digunakan untuk menilai kepimpinan seseorang. Dan sedikit rasa tolak ansur dalam membuat keputusan atas dasar yang hendak dipilih semua adalah kawan, my sahabat.

3. Kesannya apabila wujudnya pertandingan jawatan Timbalan Presiden, semacam hilang arah. Semua berhujah dengan kerangka luar. Buka seluar kawan. Tak baik beb! Pemuda mesti mempelopori agar syura yang menentukan kepimpinan parti, jika mahu syura itu sebagai makenisme menentukan kepimimpinan.

4. Atau Pemuda PAS harus belajar bertanding jika mahu matang menghadapi pertandingan di peringkat jawatan tertinggi parti. Jangan sebut Pemuda jika lontar batu, sembunyi tangan!

5. Apakah halangan mentaliti perwakilan Pemuda sekarang masih lagi dalam kerangka lama, mengukur pemimpin mengikut kepintaran berpidato sahaja?

No comments: