...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday, 25 April 2009

Sajak Untuk Kalian

Setiap kali pilihanraya diadakan
adalah sambutan kenduri kematian
akal budi
yang diraikan secara besar-besaran
dengan bendera
lambang
dan manifesto

Dan sering langit pagi itu
serta bumi, gunung yang berdiri hampir lumpuh
mendengar sang pemimpin melaungkan
suara keadilan,
suara kebajikan
dan suara keamanan
dengan kata yang mengisi perut
dan otak rakyat

Sedalam-dalamnya dilaungkan daripada
awal hingga penghujung pidato
di kaca tv, pasar, dewan dan mimbar masjid
betapa aku juga mahukan keadilan
kebajikan
dan keamanan

Sedang di luar sana,
berpuluh ribu mahasiswa mencari kerja
masih terus berbangga dengan handset
yang dibayar oleh poket ibubapa mereka sendiri

Sedang di luar sana,
beratus ribu petani mengais subsidi
terus membajak tanah, memugar tanaman
untuk membayar zakat

Sedang di luar sana
beratus ratus ribu pekerja di kilang dan pejabat
beratur membayar hutang keliling pinggang
bil kehidupan, saman, tuntutan lapuk
dan yuran persekolahan anak

Lalu siapa yang menang
membakar si kalah searang-arangnya
agar terus menjadi abu

Kemudian, dilaungkan lagi
suara untuk keadilan,
kebenaran
dan keamanan.

Di luar sana, berjuta-juta rakyat
tidak lagi bertanya
keadilan
kebenaran
dan keamanan
untuk siapa?

Kerana keadilan, kebenaran dan keamanan itu sudah
dilenyapkan selepas kemenangan.

Swansea. 25 okt. 2009

5 comments:

Zolkharnain Abidin said...

Kalau sajak ni tuan bacakan dalam muktamar pemuda akan datang, bagus gak.

Kalau orang lain yang baca, jadi macam hak dulu-dulu, hilang feel...he he he

Anonymous said...

sajak yg menarik..tp d upload sblm watu nye...25 okt 209?

Baginda Reformasi said...

menarik tuan... tapi berat gak... heheh kene baca ulang 2 kali... hehe
di minta jemput membincangkan konsep 1MALAYSIA gagasan Najib... link:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/konsep-1malaysia-gagasan-boneka-mader.html

Awang Muda said...

itulah brader. lu biar betul. 25 okt 2009. entah2 masa itu revolusi dah pun berlaku.

muhaimin sulam said...

Korang tunggulah enam bulan lagi beb! tak lama. Enam bulan lagi!