...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday, 23 April 2009

Fenomena Susan Boyle


1. Stop kejap cerita politik. Kali ini cerita tentang kemunculan `Sherk' di UK. Kalau dalam filem Melayu klasik, ia merujuk kepada watak seniwati Sarimah yang berkulit hitam. (aku lupa lak tajuk filem itu). Tiba-tiba nama Susan Boyle menjulang naik. Hitnya di internet dalam tempoh seminggu lebih 30 juta. Meski UK sekarang dilanda ekonomi teruk, kemunculan Susan Boyle seperti menghentikan kebimbangan itu. Kalah fenomena Obama, beb!

2. Susan Boyle masuk pertandingan `Britain's Got Talent'. (Korang tengok sendirilah kat internet). Selain daripada bakatnya, kekuatannya terletak pada kejujuran dan keberaniannya untuk menjual bakatnya yang terpendam, yang tak pernah diberikan kesempatan sebelum ini.

3. Ramai mengira, bakat penyanyi itu lebih kepada susuk tubuh. Oleh kerana jujur itu sukar diukur dan ikhlas sukar dipandang, ramai mengukur dengan perkiraan persepsi yang salah dan sesat pada seseorang.

4. Aku teringat sewaktu aku berada di tingkatan satu di Sek. Men. Sultan Abdullah, Chenderong Balai. Aku dipilih oleh kawan-kawan aku untuk jadi Ketua Kelas. Aku tak mau sebab aku seorang saja yang dari Sekolah Rendah Sg. Lampam di dalam kelas itu. Tak ada geng atau istilah sekarang kroni. Semua kawan baru. Aku tanya mengapa mesti aku? Depa kata, sebab ko pakai cermin mata!

1 comment:

am.shila said...

dunia semakin gila... jadi bagi menenangkan fikiran macam tu lah jadinya...

tapi kalau bab menuju jalan Allah...tak jadi macam tu pulak, terbalikkan?