...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 3 April 2009

Politik Silap Mata

1. Beta ada kuasa. Apakah Tuhan kamu lebih berkuasa? Tanya Namrud pada nabi Ibrahim a.s. Tuhan kami berkuasa daripada yang lebih berkuasa. Dia boleh menghidup dan mematikan. Kalau begitu, beta pun boleh menghidup dan mematikan. Lalu dibawa dua orang banduan yang dijatuh hukuman mati. Seorang dibunuh dan seorang dibebaskan. Lalu, Namrud itupun bertitah, `bukankah aku ini tuhan yang berkuasa mengidup dan mematikan manusia'.

2. Lalu, nabi Ibrahim a.s. menyebut bahawa, Tuhannya adalah yang mengarahkan matahari terbit di timur dan tenggelam di barat. Lalu, nabi Ibrahim a.s. meminta agar Namrud mengalihkan agar matahari terbit di barat, dan tenggelam di timur. Akhirnya Namrud kalah dengan rasional nabi Ibrahim a.s. dan mengajak nabi Ibrahim berperang dengan bala tenteranya..........hinggalah Allah s.w.t. menghantar seekor nyamuk untuk menamatkan keangkuhan sang Maharaja Namrud.

3. Aku boleh haramkan, boleh gantung, boleh tangkap - dan sekarang aku berkuasa untuk membenarkan Harakah dan Suara Keadilan diterbitkan seperti biasa. Aku bebaskan tahanan ISA demi keterbukaan politik baru aku pada rakyat aku. Bukankah aku seorang pemimpin yang berkuasa dan berfikiran jauh ke hadapan?

4. Ketika api menjulang membakar nabi Ibrahim a.s., rakyat Babilyon berasa hebatnya kuasa Namrud. Namun setelah api padam dan susuk nabi Ibrahim kelihatan utuh, kebesaran Allah s.w.t. terus terserlah. Hingga anak Namrud, Puteri Razia mengakui Tuhan nabi Ibrahim adalah Tuhan semesta alam. Tuhan yang sebenar yang lebih berkuasa dari segala-gala yang berkuasa.

5. Lalu api fitnah menyala-nyala terbakar di kaca tv, radio dan akhbar. Membakar rasionaliti dan adab sesama sendiri. Berhari-hari Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai dan seluruh jiran tetangganya dihujani air kebencian, kemarahan, kepalsuan dan keamarahan yang panjang.

6. Aku sedang mencari pengertian `nyamuk' dalam politik sekarang.

No comments: