...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 8 December 2007

Winter Sonata 1




Angin bertiup kencang. Bunyi seperti suara ombak mengempas ke pantai berbatuan keras. Berterusan bunyi yang kadang kala mengerunkan. Mengerikan. Mengingatkan kembali amuknya Tsunami pada suatu ketika dulu. Pokok-pokok yang tinggal batang dan ranting bergoyang ditiup angin. Tiada lagi daun yang berguguran.

Sejuk yang mengigit masih belum hilang meskipun kuhirup secawan dua teh panas. Malas nak keluar hari ini. Hujan masih turun. Biarpun rentik-rentik tapi cukup untuk menghilangkan keinganan untuk bersiar-siar. Langit terus kelam. Matahari sudah beberapa hari tak kelihatan. Kulepaskan pandangan mata ini ke luar tingkap dapur. Kaku seketika pandangan itu. Tingkap yang luas itu meluaskan pandangan mata meskipun sekadar sudut pandangan di belakang rumah jiran.

Malam terlalu cepat hadir. Siang pula semakin singkat. 4.15 petang sudah masuk waktu maghrib. 5.40 petang sudah Isya’. Mata pula seolah-olah terikat pada waktu yang kelam. Seperti sukar mengawal rasa mengantuk yang tiba-tiba serasi dengan rasa yang dingin dan keadaan yang kelam. Sesekali seharusnya aku bersyukur pada Allah yang memudahkan untuk aku melelapkan mata. Sesekali pula aku berdoa agar jangan terlalu dimudahkan mata aku melayan keinganan berehat panjang. Ya...sekadar untuk berehat, tentu tidak mengapa.

Buku-buku yang Dr. Dawoud pinjamkan masih tersusun pada rak. Baru dua tiga buku yang kubuka dan baca. Kubelek-belek helaian yang ratusan jumlahnya terasa seperti memualkan. Masih lagi tentang sejarah yang merumitkan. Cerita yang hanya merangang kekeliruan dan ketegangan fikiran. Masih lagi tentang persoalan yang berbolak balik tak kunjung padam dari dulu hingga sekarang. Namun, aku perlu duduk di sini. Menatap satu demi satu helai buku. Kekadang mengundang mimpi yang sukar difaham.

Buku `The Formation of Islam’ tulisan Berkey menyentuh tentang pengaruh Yahudi dan Nasrani pada ajaran Islam termasuklah di dalam al Quran. Termasuklah soal-soal ibadat orang Islam pada hari ini. Mereka tidak tahukah betapa Islam suatu ajaran yang bermula daripada Nabi Adam a.s. dan sempurnanya dengan hadirnya nabi yang bernama Muhammad s.a.w.? Abraham, Moses dan Jesus juga adalah nabi-nabi kami. Bahkan kami beriman pada kenabian dan kerasulan mereka. Kami beriman juga akan Torah, Talmud dan Bible sebagai wahyu Ilahi kepada nabi dan rasul-rasulNya. Beriman pada kitab yang asal. Biarpun sehingga kini aku tak pernah membaca kitab yang kalian katakan sebagai Torah, Talmud dan Bible.

Teringat aku pada buku Syed Qutb, `Milestone’ yang baru kubeli dari Amazon tentang acuan pemikiran barat yang rosak dan merosakkan. Rosakkah fikiran ini nantinya? Ahhh….kadangkala aku tidak mempercayai keupayaan akal aku berfikir yang lebih rasional.

Kemudian karya Era M. Lapidus, ‘A History of Islamic Society’ yang diterbitkan oleh Cambridge Univ. Press seolah-olah ingin mengocakkan keyakinan sejarah yang tertanam selama ini. Professor sejarah dari University of California, Barkeley. Rujukannya kebanyakan daripada buku-buku bahasa Arab, Perancis, German dan English. Dr. Dawoud, supervisor research aku suruh baca buku bahasa Arab. Aku cakap, aku tak tau berbahasa Arab. Dia Tanya, boleh ke aku baca al Quran. Tentulah aku cakap boleh. Dia buat kesimpulan mudah; kalau begitu kau boleh baca buku bahasa Arab! Lalu, dia serahkan tiga buah buku bahasa Arab. Akupun terima seperti tidak mahu menolak ego sendiri.

Teringat pula aku buku Hamka tentang sejarah Islam. Paling tidak buku Dasuki yang kubaca sewaktu tingkatan enam dulu. Entah kat mana buku-buku itu kuletak. Aku rasa dah lama tak nampak pada almari buku aku. Banyak pula buku sejarah yang perlu aku baca kali ini. Aku bukan nak buat kajian sejarah. Aku nak kaji kepimpinan politik. Kerana akibat kepimpinan politik terlalu besar kesannya pada ummah. Jika bukan kerana nakhoda yang bijak mengawal bahtera di laut samudara yang bergelora keras, tidak akan sampai ke pelabuhannya. Bijak mengawal kemudi, pintar menghadang angin, hikmah dalam mengatur awak-awak di kapal. Laut bergelora, angin berhempas bayu, lantai bahtera tetap lurus terbaring. Kaki nakhoda tak terangkat tapaknya. Matanya bersinar. Tangannya digengam panas.

Tapi sejarah juga akan menjadi sandaran pada kajian hadapan. Sejarah memenatkan. Kadangkala mengujakan. Terpulang bagaimana menentukan posisi aku membaca bahan itu. Sejarah sebagai sebuah novel. Sejarah adalah lukisan zaman yang penuh warna warni. Sejarah hanya sebuah puisi. Atau sejarah sekadar cerita picisan sang propaganda yang berkuasa.
Gambar: Mumbles Beach - jika kalian ke Swansea, barangkali di sini kita boleh mengirup secawan Cappicino di restauran Italy sambil berbual tentang Stalin, Leon Trosky, Che', Ali Syariati, Mawdudi, Syed Qutb atau mungkin juga Mat Sabu yang berfikiran kiri dan revolusi. Tentu dingin di Swansea akan hilang kerana hangat perbincangan kita itu.

No comments: