...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 17 December 2007

Rock Sekejap Beb!

Ok. Aku nak jawab soalan teman yang nak berkongsi tentang idea projek kebudayaan Islam.

Muzik? No problem beb! Aku tak nak bincang soal hukum-hakam kerana proses itu sudah berlalu sejak berzaman. PAS pun ada lagu rasmi. Ada muzik. Ada irama. Ada nada. Semangat beb bila korang dengar lagu rasmi tu! Setiap Muktamar Pemuda PAS Pusat, lagu rasmi PAS pasti akan menjadi agenda majlis perasmiannya. Sekurang-kurangnya sejak empat atau lima tahun kebelakangan ini.Aku yang sudah nak ingat lirik lagupun boleh hafal. Time menyanyi beramai-ramai, memanglah bersemangat –sampai serak-serak. Rocklah beb! Siapa sangka bahawa lirik lagu itu dicipta oleh Yang DiPertua PAS, Dato’ Asri Hj. Muda? Dato’ Onn pun tak buat lirik lagu. Tengku Deramanpun tak buat.....Tapi Dollah Badawi al Hadari buat – puisi kucari al Ghazali........

Dulu time Pop Yeh-yeh sedang kemuncak antara 60an hingga 70an. PAS dengan Perikatan buat kerajaan campuran 1973, ……..bagaimana parti Islam nak buat ni? Rakyatnya sedang beryeh…yeh..yeh…yeh. Kemudian, Ust. Hassan Shukri yang ketika itu jadi Ketua Pemuda PAS buat konsert El Suraya dan Orkes Medan terutama di kawasan rancangan Felda. Lagu-lagu macam Selimut Putih, Hidup Ibarat Pelita dan macam-macam mula masuk ke dalam muzik perdana semasa. PAS terpaksa import kumpulan nasyid daripada Indonesia untuk membawa perubahan muzik tanahair. Ini mungkin kerana anak-anak muda PAS pun sudah terpengaruh dengan pop yeh-yeh. Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Parit, Hashim Ghera dipecat kerana menari di dalam majlis perasmian pembukaan sidang parlimen Malaysia. Tindakan disiplin ke atas ahli parlimen PAS terpaksa dibuat kerana untuk menjaga nama baik parti. Walaupun sebenarnya, majlis macam itu adalah perkara biasa. Time itu, parlimen ada bar untuk ahli parlimen menongging. Aku tak pasti lepas minum, depa pi berbahas kat parlimen dalam keadaan bawah sedar ataupun mamai-mamai lagi. Korang boleh bayangkanlah time tu bagaimana keadaannya.

Bila aku sampai kat UK ni, ehhh… rap pun ada yang bawa mesej Islam? Soldier of Islam. Dengan pakaian Hip-hip mereka, mereka bawa mesej…..Kalau dengar lagu-lagu Ramli Sarip sejak kebelakangan ni…… wow memang ada mesej yang cukup mendalam. Dulu time Mawi datang buat konsert di Kota Bharu yang sedikit menimbulkan kegawatan, kerajaan Kelantan nak jemput Ramli Sarip tapi entah kenapa tak jadi. Akhirnya sifu Mawi yang datang – M. Nasir. Samada M. Nasir atau Ramli Sarip – kedua-duanya memiliki keunikannya tersendiri. Bukan lirik lagu sahaja yang bermakna tapi personalitinya juga menarik.

Pada fikiran aku tiada masalah nak buat konsert yang sebegini.

Jika nak buat projek kebudayaan dengan bertujuan untuk mempromosi Malaysia, tentu lebih menarik. Jika sasaran penonton kita adalah orang UK – mereka mahu sesuatu yang ori daripada Malaysia. Carilah budak-budak muda yang jarinya mampu menjinakkan gitar dengan lagu Melayu asli, zapin, keroncong ataupun ghazal. Mesti ada punya. Tak kan satu Bristol tak ada. Tak jumpa cari di Manchester ataupun di Nottingham. Rasanya tak perlulah import dari Malaysia semata-mata untuk mereaslisasikan projek ini.

Jika sasarannya orang kita sendiri – layan rockpun tak apa. Rock Ramli Sarip pun ada mesej la. Lagipun, ini agenda sampingan kerana katanya agenda utama adalah agenda makan. Aku teringat sewaktu aku menghadiri Persidangan AMSEC di Bogor, Indonesia – peserta persidangan itu adalah terdiri daripada pemuda-pemuda gerakan Islam di Asean. Time kami makan, kami dihidangkan dengan persembahan nyanyian live. Time tu, ada PAS, PKS, PPP, entah macam-macam lagi pertubuhan pemuda Islam. Muziknya sekadar-kadar itu je. Yang penting perbincangan kami semeja. Itu lebih rancak walaupun muziknya sentimental!

Kita mungkin boleh buat persembahan silat pencak ataupun tarian singa. Kita boleh buat tarian kuda kepang atau zapin jika berkemampuan. Nabi dan Aisyah pernah menyaksikan persembahan tarian sewaktu majlis pengantin. Ketika itu yang menari adalah dari kalangan perempuan. Nabi tak melarang persembahan itu. (Namun dalam konteks kita pada hari ini, aku fikir tangguhlah dulu – sebabnya kalau dibenarkan orang perempuan menari – gedik pula nantinya! – aku tak habis kaji lah bab ini)

Tarian kebudayan selain kebudayaan Melayu tiada masalah untuk dipersembahkan di khalayak ramai. Ini satu kaedah untuk memastikan projek kita dapat sokongan daripada pelbagai pihak. Projek sesama orang kita memang tak menjadikan projek kita grand.

Selain daripada itu, perkara yang penting selain daripada pengurusan yang baik, peralatan yang cukup, persembahan yang sudah dipastikan – publisiti mestilah kena kreatif dan effektif.

Berdasarkan tentative program – carilah satu acara yang dianggap unik dan menarik – jadikan ia sebagai satu daya tarikan untuk orang datang. Kalau tentative itu melibatkan orang popular – itu sudah senang. Tapi kalau tak ada, cuba cari persembahan yang popular dan unik seperti tarian kuda kepang, pencak silat, persembahan permainan tradisional sperti wau bulan dan gasing. Wayang kulit. Acara baca puisi – rasanya tak begitu menarik minat. Takut pembaca puisi syok sendiri!

Kadang-kadang tetamu juga boleh dijadikan bahan publisiti kita. Contohnya, jika ada tetamu istemewa yang dikenali ramai – jangan lepaskan untuk publisitikan kedatangan tetamu itu kerana dia akan membawa `peminat’ ataupun `penyokong’nya ke majlis kita. Kena main politik sikit beb! Kalau tetamu itu high sikit kerana berbeza fikiran dan pandangan – jemput dia naik ke pentas untuk baca pantun ke, - jangan panjang-panjang nanti merapu pula. Konon-kononnya kita ni menghargai `bakat’nya tapi sebenarnya untuk menarik kedatangan `peminat’ dan `penyokongnya’ datang ke majlis kita.

Aku bagi contoh pengalaman yang pernah aku lalui dulu. Kami buat Karnival HalalRia – tiga hari empat malam di kampong aku. Pesta sakan. Antaranya, kami buat acara pertandingan kompang - alaa......koman sungguh! Mana orang muda sekarang main kompang-kompang! Idea itu nampak agak ketinggalan zaman. Bila nak cari pengadil – mestilah dari kalangan pakar-pakar kompang yang semakin pupus di tenggelam zaman. Orang PAS – memang tak mainlah kompang-kompang ni. Orang UMNO? Ohhhhhh mestilah! Orang UMNO memang mempertahankan tradisi yang begini. Akhirnya, orang UMNO (Tok sidang, beb!) kita lantik jadi Ketua Pengadil Pertandingan Kompang di Markaz PAS. Dia panggi dua orang pembantu pengadil – mestilah daripada kalangan UMNOiun juga. Tengok dia datang bersongkok senget hari pertandingan itu!

Walaupun peristiwa itu bukanlah satu benda ajaib Malaysia. Tapi ini membuktikan bahawa semangat kekompangan mengatasi semangat kepartian! Akhirnya ramailah orang UMNO datang menyertai pertandingan itu. Akhirnya pantang orang UMNO masuk ke kawasan markaz PAS telah berlalu kerana `kebijaksanaan’ politik kita. Jangan pakat nak bolot semua orang kita kena buat. Tak upaya orang kita buat semua. Kalaupun ada kemampuan, itu bukan cara kita sebagai pemimpin. Bila kita menjadi pemimpin – kita kena menjadi pemimpin kepada penyokong dan pihak pembangkang kita. Barulah kita dilihat dan dianggap sebagai pemimpin berwibawa. Kalau masih menjadi pemimpin untuk orang kita sahaja – maka sama jugalah standard dengan Ketua JKKK!

Jadi, carilah sapa-sapa kat area korang yang bakal dijadikan `umpan’ untuk projek kita. Maya Karin datang ke Kota Bharu time Mini Festivel Filem Islam Kota Bharu – itu politik nak tarik orang ke festival itu. Sama juga dengan kedatangan Mawi ke Kota Bharu – itupun politik. Time tu tengah gila Mawi sakan – politiknya adalah kita jemput dia ke tempat kita. Kalau time tu ada pilihanraya dan Mawi bertanding – sah menang ! Sebab itu, bila pilihanraya kecil Pengkalan Pasir di Kelantan, BN dan PAS cuba usung mamat tu ke majlis kempen. Dia tak cakap politik – dia nyanyi dan nari je. Tapi ada faedah politik yang diperolehi oleh penganjur. Sayangnya, time tu PAS tak dapat nak bawa Mawi.

Aku fikir lah......jika nak tarik penonton daripada kalangan warga local – elok cari yang betul-betul ori daripda Malaysia. Aku teringat Pak Ungku Aziz cakap – cubalah korang (Persatuan Mahasiswa Islam UM) buat konsert ghazal – saya pun sokong, kata Pak Ungku bila kitaorang buat protes Konsert Headwind. Ini semua pakat nak protes dan boikot tapi suruh buat alternatif tak reti. Stupid betul! Inilah waktunya kita yang disebut sebagai wakil Barisan Alternatif buat alternatif kepada projek semasa. Memang survival beb!

Aku ingat – budak budak muda sekarang pun teringin nak tengok acara macam itu. – ghazal, wayang kulit, zapin, keroncong. Apa lebihnya Kitaro? Kan kerana keupayaan Kitaro mengaplikasikan instrument muzik asli dengan moden. Aku fikir tak menjadi masalah jika kita jemput pemuzik local buat persembahan. Contohnya kita jemput orkestra dari sekolah yang berhampiran kerana semua sekolah kat UK ni ada kumpulan orkestranya. Minta diaorang mainkan lagu-lagu Malaysia seperti lagu-lagu klasik, P. Ramli dan juga lagu popular semasa. Tapi mungkin kena bayar sikit – anggaplah itu sebagai perbelanjaan publisiti. Iklankan – pemuzik local mainkan lagu Malaysia! Contohnya – iklankan Lagu P.Ramli versi UK Orkestra. Kalau bayarannya berdasarkan berapa banyak lagu yang nak dimainkan – mintalah jumlah lagu yang paling minima.

Cuba bayangkan orang putih main muzik `Di Manakan Kucari Ganti’. Ataupun nikmati kerancakan irama lagu `Gelang Sepaku Gelang’. InsyaAllah boleh.





No comments: