...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 5 December 2007

Fitnah Perkauman Bangkit Kembali?


Membaca puluhan artikel, berita dan e-mail muktahir ini - kita sebenarnya hampir terperangkap pada jerangkap perkauman. Membaca tajuk di atas juga sudah membayangkan betapa aku juga nyaris terjebak lembah fitnah itu.


Api perkauman spt api di dalam sekam. seperti fitnah yang tidur. Sesiapa yang membangkitkan fitnah yang sedang tidur, Allah s.w.t. akan melaknatnya (begitulah kira-kiranya sebuah makna hadis yang pernah diungkapkan oleh Allahyarham Ust. Fadzil di Parlimen). Tindakan HINDRAF jika ibarat langkah menggerakkan fitnah yang sudah semakin tidak nyenyak. Samada ahli politik, akademik, pekerja ataupun rakyat biasa - memiliki tanggungjawab yang sama.



Kotak fikiran rakyat semakin disempitkan tidak seperti penjara yang semakin dibesarkan dan diperbanyakkan. Masing-masing terlalu memikirkan soal perutisme dan meminggirkan soal akal dan budi. Mungkin beberapa idea mudah di bawah boleh dikongsi sama:


1. Apabila datang kepada kamu membawa satu berita - maka periksalah berita itu. (kira-kira itulah maksud daripada sebuah hadis)


2. Sejarah - seperti kata Foucault, sejarah adalah produk orang yang `berkuasa' bukan daripada discovery of truth, traditional dictum in sc. and philosophy. Kekadang perang belum bermula, keris masih di pinggang, senapang belum berisi peluru tapi `yang berkuasa' sudah memukul gendang perang! Satu mainan emosi yang boleh membenamkan akal fikiran yang naif.


3. Apabila Si Jebat dan keturunannya sudah dibunuh, maka yang tinggallah di keliling istana Sultan hanya orang-orang seperti Si Kitul dan Si Mendaliar. Sultan tidak lagi bertakhta seperti Sultan Mahathir Muhammad yang autokratik (semestinya tidak demokratik) tetapi kini Sang penguasa bagai pengembala yang kehilangan kambingnya! Sekurang-kurangnnya Sultan Mahathir boleh menguasai dan bukan dikuasai. Aku tak merinduimu Sultan Mahathir tapi sekadar terasa agak nostagiatik (mungkin juga romantisme) bila di berada di tanah orang!


Sekadar lontaran fikiran yang memerlukan taakulan kalian sendiri.
Photo: Algarve beach - Portugal. Kucari waris Alfonso de al Burquerque.

No comments: