...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 3 December 2007

Universiti Made by UMNO

Semalam baru saja aku berbincang dengan kawan aku tentang universiti di Malaysia. Kemudian, akhbar arus perdana menyiarkan pandangan Bank Dunia tentang pendidikan tinggi Malaysia yang kritikal. (atau nazak?) Bank Dunia menyarankan, pembaharuan yang hendak dibuat perlu memberikan perhatian kepada beberapa perkara iaitu:
* Memilih model tadbir urus dan kewangan yang lebih efektif.
* Meningkatkan keseluruhan kualiti universiti dengan memberi fokus kepada program akademi, pengurusan fakulti, dan pembelajaran.
* Melengkapkan graduan dengan ilmu ekonomi berasaskan pengetahuan.
* Mengukuhkan sistem inovasi kebangsaan dengan mewujudkan rangkaian kukuh antara firma-firma di Malaysia dan universiti-universiti.
Pandangan Bank Dunia itu dinyatakan dalam buku laporan berjudul Malaysia dan Ekonomi Berasaskan Pengetahuan: Membina Sistem Pendidikan Bertaraf Dunia yang diterbitkan dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri.
Bank Dunia mencadangkan beberapa tindakan untuk menggalakkan inovasi di kalangan universiti tempatan, antaranya:
* Pembiayaan penyelidikan secara kompetitif dan terpilih.
* Melibatkan universiti-universiti dalam pembangunan serantau.
* Mengukuhkan hubungan antara universiti dan industri.
* Mewujudkan kursus-kursus keusahawanan.
Ok. Cadangan itu memang bagus dan bukanlah suatu perkara baru. Aku fikir dah lama cadangan yang serupa disarankan sebelum ini. Cuma tinggal nak buat atau tidak. Bak kata Hemlet; To be or Not to be?

Pembinaan universiti seharusnya berasaskan falsafah universiti diwujudkan bukan disebabkan factor ekonomi dan politik. Meskipun kita tak dapat elak faktor-faktor tersebut namun jangan jadikan universiti medium utama politik dan ekonomi. (Kita bincang waktu lain tentang falsafah universiti)

Satu contoh yang mudah – universiti di Kelantan. Kata MB Kelantan Tuan Guru Dato’ Nik Aziz, entah berapa kali dilancarkan universiti di Kelantan tapi batang tubuhpun tak ada lagi. Sebab apa? Sebab UMNO kalah di Kelantan. Cuba tengok di Terengganu, menang saja BN semasa Piliharanraya Ke 11, terus tubuhkan Universiti Darul Iman Walaupun sebenarnya cuma menaikkan taraf KUSZA sebagai kolej kepada universiti.

Sepatutnya UMNO mencontohi bagaimana MCA menubuhkan Universiti Tengku Abdul Rahman tanpa mengorbankan KTAR. Akhirnya MCA berjaya menubuhkan dua institusi pendidikan tinggi. Nasib KUSZA sepertilah juga dengan ITM. ITM dinaikkan taraf sebagai universiti sepertilah kisah rumah tukar cat! Universiti kosmetik jadinya nanti. Itulah Universiti Made In UMNO.

No comments: