...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday 22 January 2012

Untung Melayu ada Baharom

1. Nama Baharom tiba-tiba muncul apabila sekumpulan anak muda Melayu mengamuk di Dewan Orang Ramai, Jalan Kebun beberapa malam yang lalu. Baharom dikatakan sebagai ketua delegasi tidak aman yang menjadikan program anjuran ABU dan Hindraf terpaksa dibatalkan.

2. Untung juga orang Melayu memiliki pemuda yang bernama Baharom. setidak-tidaknya orang Cina dan India berasa takut dengan kehebatan orang Melayu yang sebegitu rupanya.

3. Tentunya orang India dan Cina juga sedang membikin spesis macam Baharom untuk mempertahankan hak mereka di saat-saat kritikal nanti.

4. Apabila sempurna penciptaan Baharom edisi pelbagai kaum, negara yang disebut sebagai Malaysia akan mengalami anarki. Pantang salah sikit, angkat parang dan mencarut.

5. Untunglah kita begitu. Untung sekejap. Rugi berkurun.








1 comment:

melintang patah said...

wa makin tak respek macam ini punya perangai....wa ingat malaysia sudah maju...demokrasi terbaik...rupa-rupa timor leste lagi tamadun loooo