...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 19 January 2012

Menangani AUKU

1. Memanglah sewaktu di kampus, idea menentang AUKU begitu dominan sekali. Aku baca AUKU sambil lalu sahaja walaupun dikatakan undang-undang bersifat draconian.

2. Idealisme anak muda tidak terikat dengan AUKU. Tidak tahu undang-undang kalangkala lebih baik daripada tahu. Seharusnya pemimpin gerakan pelajar tidak menjadikan AUKU fokus perjuangan mereka.

3. Kenyataan MB Kedah untuk tidak menanggalkan besi AUKU di KUIN tidaklah menghairankan. Beliau mengerti bahawa AUKU bikinan kerajaan Persekutuan. Melainkan Pakatan Rakyat menguasai Putrajaya dan menghapuskan AUKU. Selagi tidak, AUKU zalim macamana sekalipun, adalah sah di sisi undang-undang.

4. Tertumpu soal AUKU yang sempit dan meninggalkan fokus utama iaitu pembikin ibu kezaliman hanya menjadikan rakyat bertempur sesama sendiri.

5. Selamat bertempur, jika mau!


No comments: