...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 15 September 2011

Bertemu Rakan Mat Indera




1. Pak Imam Majid dipenjara oleh British semasa zaman darurat selama tujuh tahun. Dia bersama Ismail Kali menubuhkan PKMM di Perak, iaitu di Sungai Lesung, Tapah. Beliau telah bergerak ke serata negeri untuk melebarkan pengaruh PKMM.

2. Kemudian beliau telah berpindah ke negeri Johor dan terlibat secara aktif mengembangkan PKMM di Johor. PKMM telah berkembang ke seluruh daerah di Johor. Semasa beliau aktif menggerakkan PKMM di Johor itulah beliau kenal dengan Mat Indera."Mat Indera itu lulusan agama, dia mengajar agama, saya selalu bertemu dengannya," ujar Imam Majid.

3. Bahkan Pak Imam Majid selalu solat berjemaah berimamkan Mat Indera di beberapa buah tempat di Johor. Kadangkala, Mat Indera memberikan ceramah agama selepas sembahyang.

4. Sehubungan itu beliau menafikan sekeras keras dakwaan yang mengaitkan Mat Indera dengan komunis dan menyifatkan ianya satu pembohongan dan fitnah besar yang kepada pejuang kemerdekaan itu.

5. Menurutnya, penjuang menentang penjajah dan berjuang untuk membebaskan negara ini dari cengkaman dipelopori pejuang pejuang terdahulu termasuk pejuang pejuang dari PKMM, saperti Dr Burhanudin Al Helmi, Ustaz Abu Bakar Baqir dan ramai lagi ahli ahli dan pejuang PKMM.

7. Aku dan beberapa rakan menziarahi di rumah adiknya di Taman Bersatu, Simpang Pulai, Ipoh. Lima tahun dulu aku pernah menziarahinya di rumahnya. Tapi rumahnya di Kg. Sengat kini tidak boleh didiami kerana selalu banjir sehingga lebih sekaki air masuk ke dalam rumah. Patutlah ketika aku pergi mula, jalannya dah tak ada. Rumahnya dikelilingi rumput yang meninggi.

8. Nak cakap banyak tapi suaranya perlahan dan keadaannya sangat uzur. Bersemangat benar.

9. `Betulke Mat Indera serang Balai Polis Bukit Kepong?' Aku tanya. `Saya tak tau. Masa tu, saya dah kat Perak' Jujur Pak Majid jawab. `Tapi Polis siapa tu?' tiba-tiba dia bertanya. `Polis British!' Pak Majid jawab sendiri. `Itu polis penjajah. Dia lawan penjajahlah!' Dia menambah lagi.

10. Aku tak sanggup nak bertanya lagi. Nafasnya semput.

11. Salute pada Pak Majid, pejuang kemerdekaan yang dilupakan.

1 comment:

kolid said...

bagus min mencari bukti mat indera seorang pejuang.
tp mcm mana sg manik tak nak jd calon lg ke. boleh aku balik mengundi nanti. jauh pun tak ape