...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Thursday 1 September 2011

Dato' Hasan Ahmad Yang Telah Pergi

1. Tiadalah aku mempunyai pengalaman besar hidup dengan Allahyarham Dato' Hasan Ahmad, bekas Pengarah DBP dan juga pejuang bahasa Melayu.

2. Pertama kali aku dan rakan-rakan dalam Dewan Pemuda PAS Pusat bertemu dengan beliau dan rakan-rakan Cendiakawan Melayu di Rumah Tamu GAPENA hampir sepuluh tahun lalu. Aku pun dah lupa.

3. Nadanya tegas terhadap kepentingan bahasa Melayu. Sama keras dengan rakan seperjuangannya Prof. Aminuddin Wahid dan Prof. Zainal Abidin. Sayangnya, kritikan mereka terhadap dasar-dasar kerajaan yang merugikan orang Melayu hanya tersimpan dalam bilik empat segi. Tiada kekuatan untuk keluar dari kotak empat segi itu. Kami sedikit kecewa waktu itu.

4. Tatkala kulihat Allahyarham berdiri hadapan Pak Samad Said dalam isu Pengajaran Mathematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dua tahun lalu, aku respect sungguh keberaniannya.

5. Keberanian itu dalam diri sewaktu dilahirkan. Ia terjelma pada waktu diperlukan.

6. Salute pada Dato'. Selamatlah. al Fatihah.

No comments: