...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 24 March 2009

Mengapa Perlu Masuk Umno?

1. Apabila membincangkan persoalan Kerajaan Perpaduan, sebahagian pemikiran masyarakat akan membuat kesimpulan bahawa PAS masuk Umno atau sebaliknya atau menjadikan sebuah parti baru. Oh traumanya kita!

2. Don't worry. Persaingan antara PAS dan parti-parti lain terus berlangsung. Pilihanraya terus diadakan sekurang-kurang lima tahun sekali mengikut Perlembagaan. Kempen tetap berjalan seperti biasa. Kibarlah lambang parti setinggi mana pun tidak mengapa. Edar risalah, rayu undi, ceramah akan berjalan seperti biasa. Tidak perlu masuk Umno!

3. Kita hanya perlu menukar sistem pilihanraya yang kita amalkan dari 'First-Past-The-Post-System' ataupun 'Plurality Majority' kepada 'Proportional Representation' (PR). Melalui sistem PR (bukan Pakatan Rakyat), jumlah peratusan undi yang diperolehi akan menentukan jumlah peratusan kerusi. Ini dapat mengelakkan daripada berlakunya, `wasted votes' yang juga mempunyai hak suara mereka sampai ke Dewan Rakyat ataupun Dewan Undangan Negeri.

4. Pilihanraya 1959, undi popular Perikatan ialah 51.7% tetapi kerusi Parlimen yang diperolehi ialah 71% berbanding dengan parti pembangkang yang mendapat undi popular 48.3% dan kerusi di Parlimen hanya ada 29%. Pilihanraya 1999, undi popular BN ialah 56.5% tetapi kerusi Parlimennya ada 77%, manakala undi popular BA ialah 43.5% tetapi kerusi Parlimen hanya ada 24%. Ini bermakna suara rakyat 43.5% dinafikan kerana kita memilih sistem pilihanraya plurality majority.

5. Kaedah PR telah diamalkan di German, Indonesia, Switzerland dan kebanyakan negara maju (kecuali UK, USA, Kanada dan Perancis).

6. Di Indonesia, PKS (Parti Keadilan Sejahtera) dari sebuah parti yang kecil tetapi mempunyai sistem perkaderan dan tarbiyyah Ikhawanul Muslimin telah dapat bersaing dengan parti-parti yang lebih lama dan berpengaruh.

7. Apakah persoalan Kerajaan Perpaduan menjadikan PAS gila atau kemaruk kuasa? PAS memilih pendekatan pilihanraya adalah untuk mendapatkan kuasa. Jika tidak kerana kuasa, lebih baik orang PAS masuk jamaah tabligh ataupun ahli sufi. Ustaz Ismail Kamus pernah berkata, 'kita bukan gila kuasa tapi kita nak ambil kuasa daripada orang gila!'

8. Oleh itu, apa perlunya nak masuk Umno? Kuatkan parti sendirilah beb! Kalau kita dah kuat, ramai orang masuk termasuklah bekas ahli Umno. Sekarang PAS pun sudah 'multimembers'. Ada ABIM, ada JIM, ada alArqamnya, ada Syiah, ada Wahabi, ada Taliban, ada yang tak pakai tudungnya, ada rockersnya dan sebagainya. Orang bukan Islam pun teringin nak masuk PAS. Apa sudah jadi pada PAS? Itulah kematangan dan kemajuan dakwah PAS sehingga melewati sempadan yang selama ini kita bina secara tidak sedar.

9. Dulu orang kutuk habis Amy Search, tapi bila kawan tu dah dekat Tok Guru Nik Aziz, berjela-jela puji. Dulu orang katuk teruk Anwar Ibrahim, tapi bila kawan tu dah berpakat dengan kita, berebut-rebut orang menadah telinga nak dengar ceramahnya. Dulu orang taruh habis Dr. Mahathir macam Firaun, tapi bila suaranya menyokong aspirasi pembangkang, masing-masing nak angkat dia.

10. Biasalah, itulah resam manusia.

4 comments:

bumilangit said...

tuan,

saya pernah terpikir untuk isi borang UMNO.

rakan2 bilang, kalau nak buat pinjaman TEKUN, kena jadi ahli UMNO dan dapat surat sokongan Ahli Parlimen UMNO.

hehe...

Ummuzulfa said...

Nice and sweet.
Straight to the point though...

aizam said...

Pakcik Hadi pun kenapa bagi idea mengarut kerajaan perpaduan tu... kang dah kene marah kat Pak Nik Ajis..

firdaus.nje said...

aku tak perlu masuk umno, sebab hidup mati ku pun untuk umno. hidup umno sampai mati. umno= rasuah+janji kosong+kaki kelengtong...

buat sekolah harga juta2. baru siap dah runtuh. malaysia ni kalu ade gempa bumi aku rasa banyak bangunan yang runtuh,,,aku doakan allah jauhkan gempa bumi dari malaysia