...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Wednesday 25 June 2008

PAS mahu bergabung dengan UMNO atau berpakat?

Beberapa kawan-kawan memberitahu bahawa kemungkinan itu akan berlaku. Walaupun sudah wujud perbincangan secara tak rasmi ataupun tindakan peribadi sesetengah pemimpin PAS sejurus selepas keputusan Pilihanraya Umum ke 12, nampaknya bunyi itu semakin kuat. Entah telinga aku yang semakin sensitif atau hentak kaki sesetengah pemimpin semakin kuat.
Terbaharu, kunjungan Presiden PAS dengan diiringi Ust. Harun Taib dan Mustafa Ali ke UK ada dikaitkan dengan cerita itu. Mereka akan datang ke UK, hujung minggu ini. Ada kaul yang menyatakan bahawa kunjungan itu untuk bertemu dan bertukar-tukar fikiran dengan pimpinan Ikhwanul Muslimun. Berbincang soal keahlian bukan muslim ke dalam parti. Ada juga yang menyebut bahawa perbincangan juga tertumpu kepada untuk mewujudkan pakatan dengan UMNO.
Sewaktu Timb. PM Malaysia, Najib Tun Razak ke London awal bulan ini, katanya ada pimpinan PAS bertemu dengannya. Entahlah. Aku tak pasti. Namun persoalan itu bukan mustahil. London memang pusat pertemuan pemimpin seluruh dunia. Mereka bertemu di Kota London tetapi kerja mereka sebenarnya untuk Kota Putrajaya ataupun kota-kota lain. Jika bertemupun, lama-kelamaan orang aku tahu. Cuma yang agak susah adalah mauduk pertemuan dan perbincangan.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Azik Nik Mat awal-awal sudah isytihar pertemuan dan perbincangan dengan UMNO dalam soal untuk mewujudkan kerjasama adalah bakal menimbulkan musibah pada parti. Cukuplah sejarah yang mengajar. Ust. Ahmad Awang, Naib Presiden PAS pernah menolak cadangan Mufti Perak agar PAS Perak berpakat dengan UMNO untuk membentuk kerajaan negeri. Walaupun kini, MB Perak di kalangan PAS dan kabinet dan ahli penyokong kerajaan kebanyakan adalah bukan muslim, PAS masih boleh bertahan. Jika pemimpin PAS dan UMNO bijak dan matang berpolitik - orang Islam juga akan mendapat keuntungan. Keuntungan itu tidak semestinya berpakat atau bergabung. Bertengkar juga kadangkala boleh menguntungkan!

No comments: