...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday, 14 June 2010

Perginya Ustaz Hasan Syukri

1. Dua tahun lalu, dua kali aku jumpa Ustaz Hasan Syukri untuk sessi interview dengannya. Sekali di rumahnya, sekali di Muktamar PAS yang berlangsung di Ipoh. Itulah terakhir aku berjumpanya sebelum beliau meninggal dunia. Ceritanya penuh sejarah. Aku malas nak buat catatan, aku rakam je sebab nak menghayati mendengar ceritanya. Kadangkala ceritanya lari daripada tajuk yang aku nak buat.

2. Oleh kerana aku berasal dari kawasan Pasir Salak, Ustaz Hasan Syukri selalu bercerita tentang PAS kawasan Pasir Salak yang pernah diuji dengan krisis dalaman yang agak lama suatu ketika dulu. Satu-satu nasihat yang diberikan kepada aku yang baru nak berjinak-jinak dengan PAS kawasan Pasir Salak. Bila aku diamanahkan sebagai Setiausaha Perhubungan PAS Perak, bertambah-tambahlah nasihatnya kepada aku terutama dari segi mengurus parti. Beliau selalu juga singgah di Surau Simpang Tiga Sg. Manik, surau tempat aku tinggal. Banyak pimpinan PAS Pasir Salak yang dia kenal. Bukan setakat kenal tetapi tahu perangai dan sikap mereka.

3. Yang aku respectnya, seingat aku dia jarang menghukum. Dia cari dan bagi jalan penyelesaian. Setidak-tidaknya mengurangkan ketegangan sesama sendiri. Kadang-kala teringat pula macam kaedah Haji Subky Latif untuk selesai masalah dalaman PAS. Hj Subky kata, kebanyakannya penyelesaian krisis dalaman parti selesai apabila salah seorang yang berkrisis itu meninggal. Letih juga kalau begitu. Penat bergaduh sesama sendiri. Tapi aku tahu, idea-idea Haji Subky memang pelik sikit. Dia banyak berfikiran terbalik.

4. Dari situ aku belajar mengurus krisis dalaman parti. Tidak semua nasihatnya menjadi. Tetapi setidak-tidak di situlah aku belajar berani membuat keputusan terutama dalam suasana kritikal

5. Orang PAS kalau bergaduh sesama sendiri, mengalahkan bergaduh dengan UMNO. Bukan senang nak damaikan sesama sendiri. Kadangkala terpaksa kena tahan telinga, tebal muka, tunjuk berani depan ahli terutama pimpinan peringkat akar umbi. Masing-masing bijak mentafsir buku perlembagaan parti. Kalah Hanifa Maidin, peguam PAS.

6. Bila begitu, biasanya aku akan cepat-cepat merujuk Ustaz Hasan Syukri. Ada yang dia setuju cara aku, ada juga dia tak setuju tapi dia tak marah. Kadangkala aku cuba mempengaruhinya agar beliau menyokong cara aku. Tapi aku tahu, dia dah masak dengan perangai orang PAS berkrisis sesama sendiri.

7. Waktu petang-petang, kami selalu nampak Ustaz Hasan Syukri membersihkan kawasan markaz Taman Melewar. Dengan t'shirt pagodanya, dia selamba memegang sabit walaupun ketika itu dia adalah Timbalan Presiden PAS. Berpeluh-peluh dia menebas. Aku tengok je. Baru sekarang aku terasa, mengapalah aku tak tolong bersihkan kawasan markaz tu?

8. Baru sekarang aku mula terfikir kembali cerita, kerja dan impiannya. Al Fatihah.

3 comments:

che mid said...

DaripadaNya kita datang, kepadaNya kita kembali

azmietaha said...

ADA dia tak terasa, bila dah tiada TERASA SANGAT KEHILANGANNYA.
Moga dia bersama ornag-orang soleh! Al Fatehah!

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah