...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 12 June 2010

Cara Bukan Melayu Berpolitik

1. Semua orang dah tahu. Aku sekadar menulis kembali. Cara bukan Melayu berpolitik sentiasa memberi faedah kepada mereka. Kalah tak rugi, menang menguntungkan. Bukan sahaja berniaga mereka menguntungkan.

2. Penerimaan bukan Islam dalam PAS adalah satu transformasi politik kepada parti Islam itu jika ia dapat berterusan. Bukan Islam telah menambah satu lagi channel politik mereka selain sedia ada mempunyai dalam tubuh parti kerajaan (MIC, MCA,Gerakan dll) dan dalam Pakatan Rakyat (DAP dan PKN). Dari segi ekonomi, beribu-ribu syarikat bukan Islam mendokong sistem ekonomi yang boleh menguntungkan sesama mereka. Dari segi pendidikan dan perjuangan bahasa ibunda, perbezaan politik dapat diselesaikan. Begitu juga dengan persoalan perkembangan agama dan budaya mereka.

3. Politik Melayu?

4. Tahu sendiri. Kalau boleh bunuh semua politik Melayu yang menentang ketuanan politik Melayu. Biar dibunuh peniaga Melayu meski berwarung di tanah rizab. Melayu pandai santau. Bijak bersihir. Pakar mengadu domba. Jangan beri subsidi atau biasiswa jika Melayu itu ingkar. Yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu.

5. Biar Melayu berdiri sombong seorang diri.

No comments: