...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Saturday 5 December 2009

Hidup Perlumbaan

Hidup di dunia ini bagai satu perlumbaan

Ada yang menang, ada yang kalah

Yang kalah, kan tenggelam di dalam jurang sengsara

Yang menang pula, menjadi raja.

3 comments:

Unknown said...

Salam. Sambil membaca puisi "Hidup Perlumbaan" dengan iringan lagu Seroja terasa amat syahdu sekali. Itu di negara sendiri. Jika di negara orang, seperti tuan, nescaya akan mengalirlah air mata panas dari kelopak mata...

Zolkharnain Abidin said...

Tuan,
Kalah tidak semestinya hina,
Andai syahidnya Al-Banna dikatakan kalah.
Menang tidak semestinya mulia,
Andai berkasa seperti Kamal Attarturk.

Sosialis Hijau said...

Hanya satu cetera masyarakat... Satu masa dulu sewaktu sama2 bergotong royong menyiapkan PASTI kat kampung aku, aku kena tegoq dengan seseorang. Sebabny hanyalah kat telinga aku sumbat earphone. Dengaq lagu la. Orang yang tegur tu kata... Macam ni ka pejuang Islam dok dengaq lagu. Aku tak kata apa.. biaq la... Tuhan maha kaya satu hari aku pi rumah dia ... hampa tau apa yang aku jumpak? VCD Blue....

Inilah dia manusia hipokrit yang cukup pandai berlakon dengan watak ugama. Mengharamkan yang itu dan mengharamkan yang ini sedangkan dirinya melakukan perkara yang dia sendiri haramkan malah lebih teruk daripada itu.

Satu lagi cerita... satu hari kawan aku di tegur kerana hisap rokok. Katanya asap itu makanan Jin. Tuhan maha Adil juga satu hari aku pi rumah dia hampa tau asap apa yang jin dok makan kat rumah dia... Asap Ganja