...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday 14 August 2020

Charles Darwin, Alfred Russel Wallace dan Buang Muhamad Ali

 

Buang atau nama panggilan Inggerisnya Ali Wallace hidup membesar bersama dengan abangnya, Panglima Putad yang mahir dalam perubatan tradisional yang diwarisi daripada bapa mereka. Seorang lagi abang Buang ialah Panglima Seman adalah orang kuat dan kepercayaan James Brooke. Ini memudahkan Buang bergaul dengan masyarakat Barat di Sarawak. Alfred Russel Wallace menemui Buang melalui hubungannya dengan James Brooke yang mempunyai kenalan dengan orang tempatan di Sarawak.

Buang mengikut ekspedisi Alfred Russel Wallace di Singapura, Bali, Ternate, Surabaya, Betawi, Makasar, Lombok, Aru, Bangka dan Palembang. Buang Muhamad Ali akhirnya menetap di Ternate, kampong halaman isterinya dan dipercayai meninggal dunia di situ juga.

Mengikut tulisan Charles Brooke dalam bukunya ‘Ten Years in Sarawak’, beliau menganggap bahawa kebanyakan orang Melayu sebagai teruk kecuali Panglima Seman dan Panglima Putad. Charles Brooke memuji kedua-dua abang Buang itu. Panglima Seman telah dianugerahkan tanah oleh James Brooke sehingga menyebabkan ada pembesar Melayu lain berasa dengki. Akibatnya, Panglima Seman telah dituduh cuba membuat penentangan keluarga Brooke secara senyap-senyap.

Khabar angin itu sedikit sebanyak mempengaruhi keluarga Brooke dan hubungan antara mereka semakin renggang. Tambahan pula, Panglima Seman mempunyai bengkel besi yang memungkinkan menjadi tempat membuat senjata api yang boleh mengancam kuasa keluarga Brooke. Akhirnya, Panglima Seman telah menghilangkan diri pergi ke Sambas untuk mengelak berlaku perkara yang tidak diingini.

Ketika itu, keluarga Brooke semakin mencengkam kuasa dan menjarah khazanah pribumi di bumi  Sarawak.

 

No comments: