...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Friday, 3 October 2014

Karya Novel Pak Hamka: Rakaman Sosial Untuk Teladan


Dan akan tercapai juga kemuliaan bangsaku, persatuan tanah airku. Hilang perasaan perbezaan dan kebencian dan tercapai keadilan dan bahagia’’– Pak Hamka, Tenggelamnya kapal van der wijck(1937)

Mukadimah

Aku mula mengetahui novel epik karya Pak Hamka, ‘Tenggelamnya Kapal Van Der Wijk’ sewaktu di Tingkatan Dua.  Tetapi bukan daripada pembacaan novelnya. Aku mengetahuinya melalui drama radio yang diadaptasi daripada novel karya Pak Hamka.  Waktu itu,  memiliki televisyen dianggap sebagai harta mewah bagi orang kampong seperti kami. Aku menjadi pendengar segmen drama radio yang setia ketika itu.

Nama Pak Hamka lebih awalku kenali kerana sewaktu kecil, nama ulama hebat Nusantara itu sering disebut oleh arwah bapaku. Arwah bapa menyimpan beberapa buku karya Pak Hamka. Yang masih ada dalam simpanan khutub khanah arwah bapa adalah ‘Merantau Ke Deli’.  Sehingga kini, kukira karya Pak Hamka yang benar-benar terkesan pada aku adalah ‘Falsafah Hidup’,  ‘Tenggelamnya Kapal Van der Wijk’ dan ‘Di Bawah Lindungan Kaabah’. Karya terbesar Pak Hamka adalah ‘Tafsir al Azhar’ yang ditulisnya sewaktu merengkuk dalam tahanan regim Sukarno. Inilah harta warisan Pak Hamka yang sentiasa membasahi tanah hijau ini.

Susuk ulama besar Nusantara ini tidak sekadar seorang ulama yang terkurung dalam lingkungan madrasah atau masjid sahaja. Inilah susuk ulama yang melibatkan seluruh hidupnya pada Islam yang praktis. Dari segi politiknya, Pak Hamka seawal usianya menjadi ahli Sarekat Islam, berjuang kemerdekaan dan terpilih sebagai anggota Dewan Perundangan Jawa Tengah di bawah Parti Mahsyumi. Dipilih sebagai Ketua Umum pertama Majlis Ulama Indonesia. Pak Hamka juga menulis pelbagai bentuk penulisan yang mengupas banyak aspek kehidupan dari tafsir hingga ke novel.

Bagaimana seorang ulama besar menghasilkan novel cinta?

Rakaman Sosial: Kritikan Yang Membangkitkan

Kebelakangan ini, aku tidak begitu mengikuti sangat perkembangan novel popular di tanahair. Sesekali hujung bola mataku mencuri deretan novel-novel cinta pada rak kedai buku ternama. Tajuknya sudah cukup memualkan. Betapa banyak agama dan cinta digunakan sebagai perencah novel popular. Ia seperti filem dan drama di televisyen. Inilah satu siri pembebalan masyarakat yang berpanjangan dan kukira adalah episod doktrinisasi yang paling menyeksakan bagi sang pintar. Untuk perbincangan ringkas ini, aku memilih karya dua novel Pak Hamka (Tenggelamnya Kapal Van der Wijk dan Di Bawah Lindungan Kaabah) sebagai satu perkongsian sama dalam mengkaji rakaman sosial semasa untuk memahami peranan kita sebagai manusia di bumi Allah s.w.t. ini.

Kedua-dua novel Pak Hamka berkisar usaha mewujudkan kemerdekaan dalam diri dan memperjuangkan keadilan untuk masyarakat. Kritikannya terhadap masyarakat yang mewujudkan dua darjat berdasarkan perbezaan kekeluargaan, pangkat dan harta benda. Pak Hamka menulis novelnya dalam tahun-tahun akhir 1939. Ketika itu Nusantara masih dalam naungan dan penjajahan. Novel ‘Tenggelamnya Kapal Van der Wijk’ diterbitkan oleh Balai Pustaka dan terlepas daripada penapisan kerana dianggap sebagai karya agama.  Seperti disebut oleh pengkritik sastera Indonesia, H.B. Yassin, penulisan Pak Hamka sederhana tetapi berjiwa.

Sentuhan kata-kata Pak Hamka menjadikan novelnya sentiasa ‘hidup’ dan memberi jiwa pada pembaca. Ia menyedarkan bahawa peri pentingnya pemilihan isu, kata, bahasa dan tema persoalan dalam berkarya. Ia bukan karya syok sendiri tetapi satu karya yang mengangkat isu biasa sebagai satu persoalan penting untuk diinsafi oleh masyarakat.

Pak Hamka memilih pendekatan ‘pengakhiran yang menyedihkan’ dilihat seperti pasif. Namun kesedihan itulah titik tolak kebangkitan pada jiwa pembaca. Watak utama dalam novel-novelnya berakhir dengan tragedi. Novel ‘Tenggelamnya Kapal Van der Wijk’, adalah kisah tentang watak utama Zainuddin dan Hayati yang tidak dapat berkahwin kerana perbezaan darjat dan keturunan. Hayati meninggal selepas kapalnya tenggelam dalam pelayaran. Zainuddin juga akhirnya meninggal kerana kesedihan kehilangan kekasihnya itu.

Begitu juga dalam novel ‘Di Bawah Lindungan Ka’abah’ watak utama Hamid yang meninggal di hadapan kaabah setelah mengetahui kekasihnya Zainab meninggal dunia. Kedua-dua kekasih tidak dapat berkahwin kerana perbezaan darjat dan sistem pemikiran masyarakat semasa ketika itu. Aku tidak berhasrat untuk berkongsi sinopsis novel tersebut. Memadai untuk kunukilkan tentang keupayaan Pak Hamka mengkritik ketidakadilan masyarakat ketika itu terhadap masa hadapan anak muda.  Corak pemikiran dan sistem sosial yang sedemikian telah membunuh potensi anak muda untuk membangunkan masyarakat dan negara.

Zainuddin dan Hamid adalah watak anak muda yang milik kekuatan berkarya bagi membebaskan negara dari cengkaman penjajah dan seterusnya membangunkan negara baru  yang merdeka. Watak Zainuddin sebagai seorang penulis terkenal tetapi kecundang dalam bercinta. Begitulah juga watak Hamid yang merupakan seorang ilmuan dan memiliki peribadi untuk dicontohi dalam masyarakat juga gagal dalam menguasai cinta yang terhalang.

Kedua-dua anak muda adalah lambang mangsa kezaliman sosial yang diterima sebagai norma dalam masyarakat. Begitu juga watak Zainab dan Hayati yang mewakili kelompok lemah, mangsa dalam sebuah sistem nilai masyarakat yang tidak mengikuti syariat agama.  Melalui novel ini, Pak Hamka cuba menggarap potensi anak muda untuk masa hadapan negara yang akan merdeka. Mereka harus berani menongkah arus, berkerat rotan, berpangkal arang jika mahu mencapai keadilan dan kebahagian sejati.

Sebenarnya masyarakat di Malaya ketika itu mengalami situasi yang sama. Ia diterjemahkan oleh karya Seniman Agung P. Ramlee dalam filem epiknya ‘Penarik Beca (1955)’, ‘Antara Dua Darjat (1960)’ dan ‘Ibu Mertuaku (1962). Bezanya P.Ramlee bukanlah ulama seperti Pak Hamka. Namun, kedua-dua sang pengkarya ini telah menterjemahkan sosio semasa untuk dinilai secara halus melalui seni – filem dan novel. Sayangnya ramai asyik dengan kejelitaan seniwati Saadiah, Sarimah dan Zaiton dan kesyahduan lagu P. Ramlee daripada memahami tema filem tersebut. 


Ada yang menyebutkan bahawa ‘Tenggelamnya Kapal Van der Wijk’  adalahi ‘merayakan cinta, membangkitkan kesedaran berbangsa. 

No comments: