...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Sunday 24 March 2013

Pemurah Yang Memurah-murahkan Harga Diri

1.  Waktu inilah, sang jahil berlagak alim. Si kedekut berwajah pemurah dan yang berhidung tinggi, menjadi ahli sufi.

2.  Berlakonlah di depan cermin sebelum keluar rumah. Agar nanti, lakonan itu benar-benar hidup dan menghidupkan survival hidup anda sebagai ahli politik.

3.  Inilah saat untuk tabung dipecahkan untuk diagih-agihkan pada sang pengemis yang miskin. Kerana ada segunung emas yang masih belum terusik di seberang benua.

4. Para pengemis kini beratur-atur dengan perut kenyang dan poket yang penuh di hadapan rumah Sang Pemurah jadi-jadian. Pemurah musim-musiman. Lakon-lakonan.

5.  Mengapa harus berbaris panjang begini, kalau kalian sudah kenyang dan ada duit dalam poket? Aku bertanya dengan bayang mereka yang lebih mengerti perangai tuannya.

6.  'kami akan lapar dan kehabisan wang.....dan kami terpaksa menanti lima tahun lagi untuk berada di kaunter 'janji ditepati' ini'. Bayang-bayang itu tunduk malu sedang tuan pada bayang itu terus berdiri tegak menanti gilirannya sampai.


No comments: