...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Monday 8 October 2012

Kesaktian Penceramah Terakhir

1. Biasanya penceramah terakhir untuk yang top leader.

2. Kehadiran Anwar Ibrahim ke pekan Sitiawan malam tadi telah mengubah amalan itu. Dia ceramah dulu baru bagi kitaorang kemudian.

3. Korang pasti tahu apa jadi lepas ceramah Anwar Ibrahim selesai. Berpusu-pusu keluar dari dewan. Bukan naik cium tangan Anwar Ibrahim tapi mau balik cepat.

4. Top-top leaderpun bergegas keluar dewan. Katanya, deme ada program. Hampeh betui, tak sporting langsung!

5. Tinggallah teman nak mengabihkan baki waktu yang ada. Nasib baik ramai juga yang masih setia. Bravo bro!

6. Satu amalan yang biasa ceramah PR ialah tamat pada 12.00 malam. Malam itu, aku ubah amalan itu. Tamat jauh lebih awal.

7. Sakti beb!

No comments: