...

Dilahirkan di pertemuan Sungai Perak dengan Selat Melaka. Dibesarkan di tanah bendang yang terkenal dengan metos terbangnya parang panjang sewaktu Jepun menyerah dan Bintang Tiga bermaharajalela. Berkhidmat di tanah tempat tumpahnya darah dan hilangnya nyawa J.W.W. Birch. Suatu ketika, berlayar keluar dari tanah kelahiran dan kemegahan ke bumi Hamlet. Bukan untuk mencari Romeo & Juliet atau Mozart tetapi meniti jambatan hikmah yang masih ada tertinggal. Kini kembali ke lubuk permainannya. Berkat doa semua, memperolehi PhD dari University of Wales Trinity St. David, Lampeter dalam bidang kepimpinan politik. Ijazah pertama dalam bidang geografi di UM dan MA. dalam Sc. Pol. di UKM. Sempat juga memperolehi Dip. Pendidikan di UIA. Awalnya ingin menjadi guru tiba-tiba beralih menjadi Si Jebat yang mencabar metos kedaulatan sang penguasa. muhaiminsulam@gmail.com

Tuesday 27 April 2010

Tiada Taubat Dalam Politik

Aku bercakap tentang politik atas tanah bukan politik atas langit. Mana manusia yang tidak pernah buat dosa kecuali para nabi.

Kempen pilihanraya di tanahair menjelaskan bagai tiada istilah taubat dalam politik. Oleh sebab itu, segala dosa dulukala dan terkini diungkit-ungkit demi memperlihatkan betapa pendosanya musuh politik mereka. Masing-masing cuba mempamerkan gunungan pahala yang mereka telah lakukan hingga mereka menjanjikan syurga yang diimpikan.

Seperti kaum yang marahkan pada Umar al Khatab, lalu diburukkan bahawa Umar pernah menanam bayi perempuan hidup-hidup, kaki minum, gedebe sewaktu zaman jahiliyyahnya. Untungnya Umar al Khatab dikelilingi para sahabat.

Kalau ditakdirkan orang seperti Umar al Khatab bertanding dalam pilihanraya di salah sebuah kawasan Parlimen di Malaysia, mau hilang pertaruhannya!

Tiada ampun dalam politik. Yang ada, ampun patek!

No comments: